عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن

مقالات آهن آلات
دوشنبه 09 بهمن 1402

تیرآهن یکی از رایج‌ترین پروفیل‌هایی است که در صنعت ساختمان سازی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از این رو اطلاع از قیمت تیرآهن در بازار ساخت و ساز برای فعالان این حوزه به منظور برآورد قیمت نهایی و هزینه‌های کلی اهمیت زیادی دارد. نمی‌توان قیمت ثابتی برای تیرآهن در نظر گرفت؛ زیرا قیمت آن به طور روزانه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. اهمیت قیمت تیرآهن در بازار باعث شده تا ما بخواهیم در ادامه به طور کامل درباره عوامل مؤثر بر قیمت این پروفیل مهم ساختمان سازی صحبت کنیم.

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن چیست؟

پارامترهای مختلفی روی قیمت تیرآهن در بازار ساختمان سازی تأثیر می‌گذارند. تعدادی از این پارامترها غیر قابل چشم‌پوشی هستند و نمی‌توان از تأثیر آن‌ها غافل شد. در ادامه مؤثرترین عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

قیمت مواد اولیه

ماده اولیه‌ای که در ساخت تیرآهن مورد استفاده قرار می‌گیرد، آهن خام است که از سنگ آهن گرفته می‌شود. طبیعی است که قیمت آهن خام روی قیمت نهایی تیرآهن تأثیر می‌گذارد. البته تفاوت مواد اولیه‌ای که کارخانه‌های مختلف در ساخت تیرآهن به کار می‌برند نیز بر قیمت محصول تأثیر دارد. این مسئله باعث می‌شود تا فعالیت‌های تولیدکنندگان محدود شود؛ یعنی تولیدکنندگان سنگ آهن کم‌تری خریده و به دنبال آن قیمت مواد اولیه و قیمت نهایی محصول کاهش پیدا کند.

 

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن
عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن

 

عرضه و تقاضا

یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت تیرآهن، میزان عرضه و تقاضا است. با پایین بودن تقاضا و بالا بودن عرضه، قیمت کالا کاهش پیدا می‌کند. برعکس این قضیه، یعنی کاهش عرضه و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت محصول می‌شود. میزان تقاضا بر اساس وضعیت اقتصادی مشخص می‌شود. برای مثال زمانی که رکود اقتصادی بر کشور حاکم باشد، این رکود روی بازار صنایع مختلف و صنعت ساخت و ساز نیز تأثیر می‌گذارد.

هزینه تولید

هزینه تولید تیرآهن بستگی به روشی دارد که کارخانه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. بر اساس فرایند تولید محصول، هزینه تولید متفاوت خواهد بود. در صورتی که در طول فرایند از دستگاه‌های بیشتری کمک گرفته شود، طبیعی است که هزینه تولید افزایش پیدا می‌کند. البته سایر هزینه‌های جانبی مانند هزینه حمل و نقل نیز بر قیمت محصول تأثیر می‌گذارند.

شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی

شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن هستند که اغلب خریداران به این مسئله توجه ویژه‌ای دارند. اقتصاد تحت تاثیر سیاست‌های داخلی و خارجی قرار دارد. برای مثال با پایین آمدن ارزش پول ملی، باید پول بیشتری برای خرید کالای مورد نظر پرداخت کرد. همچنین در برخی مواقع به دلیل سیاست‌های کشور در عرضه محصولات، محدودیت ایجاد می‌شود.

عرضه در بورس

بازار بورس، عاملی است که از تأثیر آن در قیمت تیرآهن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد؛ به دلیل آن که اغلب تولیدکنندگان محصولات فولادی دارای سهام در بازار بورس هستند. با تغییر ارزش سهام شرکت‌ها، قیمت محصولات نیز تغییر می‌کند. میزان عرضه هفتگی و میزان استقبال و خرید از عرضه می‌تواند روی ارزش سهام تأثیرگذار باشد.

تصمیم‌گیری‌های دولت

تصمیم‌گیری‌هایی که دولت در رابطه با قوانین حاکم بر جامعه می‌گیرد، مانند قوانین مربوط به واردات و صادرات یا مسائل مربوط به عرضه و تقاضا، پارامتر دیگری است که می‌تواند بر قیمت تیرآهن تأثیر بگذارد. برای مثال دولت می‌تواند با اعمال تعرفه‌های وارداتی یا صادراتی، قیمت تیرآهن را در داخل کشور تحت تأثیر قرار دهد. 

 

 

نرخ ارز

تغییرات پیوسته نرخ ارز باعث نوسانات قیمت تیرآهن و دیگر کالاهای فولادی می‌شود. به عنوان نمونه زمانی که ارزش پول کشور ما در مقابل دلار و یورو کاهش پیدا کند، به دنبال آن برای واردات مواد اولیه، به هزینه بیشتری نیاز خواهد بود و در نتیجه قیمت آهن افزایش پیدا می‌کند.

از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه نیروی کار
  • تحریم‌های اقتصادی
  • جنگ و ناآرامی‌های سیاسی
  • قیمت نفت
  • تورم داخلی و خارجی
  • وضعیت مسکن
  • وضعیت آب و هوا
  • فصل
  •  تأثیر آب

تأثیر بازارهای جهانی؛ مانند دلار و ارز بر روی قیمت تیرآهن چگونه است؟

دلار یکی از مهم‌ترین ارزهایی است که در اقتصاد کل دنیا از جمله ایران تأثیر می‌گذارد. دلار همواره تأثیر زیادی بر اقتصاد جهانی گذاشته است. کشور ما وابستگی زیادی به دلار دارد و از این رو قیمت محصولات صنایع مختلف از جمله صنعت تولید تیرآهن با نوسانات قیمت این ارز دچار تغییر می‌شود. از طرفی درست است که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید تیرآهن در کشور ما وجود دارد، اما به دلایلی با افزایش قیمت ارز، قیمت تیرآهن نیز افزایش پیدا می‌کند. برای مثال انرژی که برای تولید تیرآهن به کار برده می‌شود را دستگاه‌های پیشرفته خارجی تولید می‌کنند که این دستگاه‌ها باید به کشور وارد شوند و هزینه آن‌ها با دلار محاسبه می‌شود. البته باید هزینه سرویس و تعمیر این دستگاه‌ها را نیز در این باره در نظر گرفت.

کیفیت و برند تیرآهن چه تأثیر بر روی قیمت دارد؟

کیفیت و برند محصولات فولادی به طور مستقیم بر قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. کارخانه‌ای که در ساخت محصولات خود از استانداردهای جدول اشتال پیروی می‌کند، محصولات آن‌ باکیفیت‌تر خواهد بود و سهم بیشتری از بازار ساخت و ساز را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال تیرآهن‌های ذوب آهن اصفهان به دلیل کیفیت و برندی که دارند، از قیمت بالاتری نسبت به دیگر تیرآهن‌ها برخوردار هستند.

آیا سایز تیرآهن بر روی قیمت آن مؤثر است؟

سایز تیرآهن می‌تواند روی قیمت آن تأثیر بگذارد. طبیعی است که برای خرید تیرآهنی با اندازه بزرگ‌تر باید پول بیشتری پرداخت کرد. زیرا در تیرآهن بزرگ‌تر، آهن بیشتری به کار رفته است و وزن بیشتری دارد؛ بنابراین غیرممکن است که اندازه تیرآهن بر قیمت آن تأثیر نداشته باشد. شما در هنگام خرید تیرآهن برای برآورد تقریبی هزینه‌ها باید سایز آن را نیز به‌عنوان عاملی مؤثر بر قیمت در نظر بگیرید.

 

سایز تیرآهن بر روی قیمت تیرآهن دارد
سایز تیرآهن بر روی قیمت تیرآهن دارد

 

چرا باید با عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن آشنا بود؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود با عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن آشنا بود، نیازی است که فعالان عرصه فولاد و آهن نسبت به پیش‌بینی وضعیت بازار دارند. از طریق آشنایی با عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن می‌توان بهترین زمان را برای خرید و فروش این محصول شناسایی کرد. همچنین افراد فعال در بازار ساخت و ساز مانند پیمانکاران، لازم است تا با عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن آشنا باشند؛ زیرا قیمت تیرآهن بر قیمت مسکن و اجاره ملک نیز تأثیر می‌گذارد. در حالت کلی شناخت این موارد برای بیشتر کسب و کارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما در این مقاله به طور کامل عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن را مورد بررسی قرار دادیم و درباره تأثیر هر یک از آن‌ها در قیمت این محصول کاربردی صحبت کردیم. برای فعالین حوزه‌های ساختمان سازی لازم است که به دلیل موقعیت شغلی خود با این پارامترها آشنا باشند تا بدانند در چه شرایطی برای خرید تیرآهن یا فروش آن اقدام کنند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403