پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1401

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1401

پیش بینی قیمت
سه‌شنبه 26 بهمن 1400

آلومینیوم به‌عنوان یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرفولادی در بازارهای جهانی شناخته می‌شود. بنابراین، قیمت و سرنوشت بازار آن ازنظر بسیاری از صنعتگران و فعالان بازارهای آهن و آلومینیوم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این افراد همواره به‌دنبال سیگنال‌هایی هستند که آن‌ها را از زمان مناسب خریدوفروش مطلع کند و سود آن‌ها از بازار آلومینیوم را به حداکثر برساند.

با توجه به اینکه روند قیمت بازار طی 10 روز اخیر نزولی بوده است، برای بسیاری سؤال شده است که این روند تا روزهای پایانی امسال و حتی سال 1401 تداوم خواهد داشت یا خیر. در این خصوص، کارشناسان گرفت از تحلیل تکنیکال قیمت‌ها برای پیش‌بینی روند بازار و قیمت ورق آلومینیوم و سایر محصولات غیرفولادی بهره گرفته‌اند که در ادامه به بررسی نتایج آن می‌پردازیم. همچنین برای اطلاع از پیش بینی قیمت مس در سال 1401 می‌توانید به مقالات پیش بینی قیمت در بلاگ گرفت مراجعه کنید.

قیمت آلومینیوم از لندن تا ایران

همان‌طور که بیان شد، آلومینیوم یکی از پرکاربردترین کالاهای فلزی است و عمده کاربرد آن به صنایع ساخت‌وساز، هوا و فضا، خودروسازی، ماشین‌های ریلی و همچنین صنعت بسته‌بندی مربوط می‌شود. قیمت آلومینیوم که در ایران توسط بورس کالا تعیین می‌شود، تحت تأثیر دو مؤلفه اصلی یعنی بورس فلزات لندن و ارزش دلار قرار دارد. بنابراین، فرازونشیب ارزش دلار به‌طور چشمگیری در قیمت این فلز اساسی تأثیر خواهد داشت. از این رو است که فعالان بازار آلومینیوم همواره باید رفتار بازار دلار را نیز زیر نظر داشته باشند.

 

قیمت آلومینیوم نوسانات زیادی را در سال 1400 داشته اشت.

 

تحریم‌ها و نوسانات قیمت دلار در ایران یکی از چالش‌های اصلی است که قیمت ورق آلومینیوم وارداتی را به‌طور چشمگیری افزایش داده و تقاضای آن را در بازار با کاهش چشمگیری روبه‌رو کرده است. از طرف دیگر، قیمت جهانی آلومینیوم می‌تواند تأثیر چشمگیری در میزان تقاضای آن داشته باشد. افزایش قیمت آلومینیوم به‌عنوان ماده اولیه بسیاری کالاها موجب کاهش صرفه اقتصادی آن‌ها می‌شود. بنابراین، تولیدکنندگان این کالاها از مواد اولیه دیگری با قیمت پایین‌تر بهره می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401

قیمت آلومینیوم تحت تأثیر دلار و قیمت جهانی

چین با بزرگ‌ترین معادن آلومینیوم و تولید 60 درصد محصولات آلومینیومی جهان، به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده این بازار شناخته می‌شود. در ادامه، کشورهای ایران، آمریکا، نروژ، روسیه و استرالیا هستند که به‌عنوان عضوهای اتحادیه آلومینیوم در میزان عرضه و قیمت آلومینیوم تأثیر می‌گذارند. آنچه موجب اهمیت چالکو (اتحادیه آلومینیوم) در قیمت جهانی آلومینیوم می‌شود، میزان عرضه و ذخایر آن‌ها است. درواقع هرچه عرضه از جانب تولیدکنندگان اصلی کمتر باشد، به‌دلیل برهم خوردن نمودار عرضه و تقاضای بازار شاهد افزایش قیمت لوله آلومینیوم و سایر محصولات آلومینیومی خواهیم بود.

قیمت آلومینیوم از ماه گذشته مقاومت 3 هزار دلار را شکسته است و به نظر می‌رسد که هر دو پارامتر اصلی یعنی ارزش دلار و قیمت جهانی آلومینیوم در حمایت این روند افزایشی، هم‌جهت بوده‌اند. قیمت دلار در ایران همواره در حال نوسان بوده است و رفتار آن تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران قرار دارد. این در حالی است که قیمت جهانی آلومینیوم تحت تأثیر میزان عرضه و تقاضا تغییر می‌کند.

نگاهی به قیمت آلومینیوم در سال 1400

قیمت ورق و لوله آلومینیومی طی سه سال گذشته رو‌به افزایش بوده است. این امر از دو سال گذشته و کاهش عرضه جهانی تشدید شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ذخایر آلومینیوم از اواسط ماه مارس بیش از 60 درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که میزان کاهش ذخایر روی از ماه آوریل در حدود 30 درصد بوده است.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"با توجه به  کاربرد و فروش بالای آلومینیوم، اطلاع و پیش ‌بینی قیمت آلومینیوم در سال 1401 از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مهم‌ترین عوامل برای پیش ‌بینی قیمت آلومینیوم، میزان عرضه و تقاضا در کنار نرخ ارز و دلار بوده است. با توجه به بالا رفتن عرضه و تقاضا میزان تولید آلومینیوم در چین تا به‌حال به 4 درصد رشد افزایش پیدا کرده است."

 

قیمت محصولات آلومینیومی از ماه اوریل 30 درصد افزایش یافته است.

 

با توجه به کاهش ذخایر آلومینیوم در عین کاهش عرضه، به دلیل بحران انرژی در کشورهایی مانند روسیه، چین و آمریکا، قیمت این فلز اساسی روند افزایشی داشته است. این تغییر در حدی بوده که قیمت آلومینیوم در بازار ایران مقاومت خود را شکسته و از 3000 دلار گذر کند. درحالی‌که قیمت محصولات غیر فولادی طی هفته اخیر روند کاهشی داشته‌اند، به نظر می‌رسد که این شرایط ناپایدار است و باید انتظار بازگشت قیمت به سمت بالا را داشت.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت آهن در سال 1401

کمبود عرضه و افزایش تقاضا در سال 1401

درحالی‌که تقریباً 80 درصد از آلومینیوم شرکت‌های چینی با استفاده از سوخت کربنی (زغال‌سنگ) تولید می‌شوند، به نظر می‌رسد که سیاست جدید در زمینه آب‌وهوای کشور چین بر روی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تمرکز دارد. عملی کردن این سیاست به معنای محدود کردن تولید و کاهش عرضه این فلز در آینده است. از طرف دیگر، صادرات زغال‌سنگ اندونزی به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده خارجی زغال‌سنگ مورداستفاده در نیروگاه‌های چین ممنوع اعلام شده است.

با توجه به شرایط، کشور چین چاره‌ای جز کاهش تولیدات آلومینیومی خود ندارد. درحالی‌که چین در سال 2020 حدود 56 درصد از کل تولید محتوای آلومینیوم تصفیه‌شده جهان را به خود اختصاص داد، افزایش مداوم تقاضا در عین کاهش عرضه از سمت کشور چین می‌تواند بازار جهانی را با کسری مواجه کند.

کاهش میزان عرضه به بازار جهانی تنها مختص به چین نیست. سرعت باد کمتر از حد معمول در اروپا و آمریکا و کاهش برق تولیدی توسط توربین‌های بادی، این کشورها را با یک بحران بزرگ و رکود قیمت برق مواجه کرده است. زیرا شرکت‌های برق مجبور به خرید زغال‌سنگ بیشتر و همچنین گاز طبیعی کمیاب و هزینه شده‌اند. قیمت بالای گازهای طبیعی و زغال‌سنگ همچنان بالا است و کارخانه‌هایی ازجمله نورسک هیدرو، آلومینیوم دانکرک و آلکوآ با توجه به شرایط ملزم به کاهش تولید هستند.

 

آلومینیوم در سال 1401 با کمبود عرضه و افزایش تقاضا مواجه شده است.

 

طبق گزارش FastSet، ذخایر آلومینیوم در انبارهای مورد تأیید LME به پایین‌ترین سطح خود از سال 2007 تا به امروز رسیده است. به‌طور هم‌زمان، تنش میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین احتمال تحریم تولیدکنندگان آلومینیوم روسی را بیشتر کرده است. درنتیجه، انتشار می‌رود که قیمت آلومینیوم تا سال 1401 همچنان بالا بماند؛ زیرا احتمال کمبود عرضه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت پروفیل در سال 1401

سخن پایانی

آلومینیوم فلزی است که در مهم‌ترین صنایع ایران شامل خودروسازی و ساخت‌وساز کاربرد بالایی دارد. همان‌طور که بیان شد، نرخ ارز، قیمت جهانی آلومینیوم و میزان تقاضای بازار در قیمت این فلز تأثیر قابل‌توجهی دارند. بر این اساس، بسیاری از صنعتگران و فعالان بازار آلومینیوم همواره در حال پیگیری روند بازار و پیش‌بینی‌های انجام‌شده بر اساس تحلیل تکنیکال قیمت‌ها و شرایط جهانی هستند. با توجه به اهمیت بازار محصولات غیر فولادی، کارشناسان گرفت روزانه در حال تحلیل بازار با توجه به عوامل جهانی و داخلی هستند. بنابراین، شما همواره می‌توانید قیمت روز فلزات فولادی و غیر فولادی و سیگنال‌های اساسی خریدوفروش را از سایت گرفت دریافت کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
دوشنبه 27 فروردین 1403
blog image
پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۳
دوشنبه 27 فروردین 1403