کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

پیش بینی قیمت
شنبه 05 آذر 1401

بازار میلگرد در 1403 بعد از تعطیلات نوروز نوسانات صعودی متعددی را ثبت کرد. تقریبا قیمت میلگرد تمام کارخانجات افزایش یافت و تا محدوده ۲۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم پیش رفت. در چنین وضعیتی، سوالات مختلفی ذهن مصرف‌کنندگان را مشغول می‌کند، ازجمله اینکه آیا میلگرد ارزان می‌شود یا خیر؟ آیا میلگرد بخریم و یا اینکه محصول را در چه زمانی خریداری کنیم؟ برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها با ما همراه باشید. در ادامه مطلب، احتمال کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده و تاثیرات آن بر صنایع وابسته را بررسی کرده‌ایم.

آیا احتمال کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده وجود دارد؟

اینکه کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده اتفاق می‌افتد یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. عوامل اقتصادی یکی از فاکتورهایی است که سیر صعودی یا نزولی قیمت مقاطع فولادی را تعیین می‌کند. تورم افسارگسیخته و نوسانات پی‌در‌پی نرخ ارز تاثیر منفی بر بازار می‌گذارد و آن را به سوی التهابات بیشتر می‌کشاند؛ اما اگر این نوسانات متوقف شود، قطعا شاهد کاهش بهای میلگردهای فولادی در بازار مصرف خواهیم بود.

 

نمودار قیمت میلگرد 16 اصفهان و احتمال کاهش آن
نمودار قیمت میلگرد 16 اصفهان و احتمال کاهش آن

 

عوامل مرتبط با صنعت فولاد نیز، از قیمت مواد اولیه و ظرفیت تولید گرفته تا موجودی و هزینه‌های حمل‌ونقل، بر روند قیمت‌گذاری محصولات تاثیر می‌گذارند. درواقع، تولیدکنندگان در زمان ارزش‌گذاری محصولات به هزینه‌های صفر تا صد صرف‌شده برای آن‌ها توجه می‌کنند. عوامل مربوط به تقاضا هم می‌توانند مسیر قیمتی محصول را تغییر دهند. برای مثال، اگر میزان فعالیت‌های ساختمانی و پروژه‌های زیربنایی زیاد شود، حجم تقاضا افزایش می‌یابد و محصولات با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند و بالعکس.کاهش تقاضای میلگرد در بازار به نزولی شدن نرخ آن منجر می‌شود.

افزون بر این، عوامل ژئوپلیتیکی نیز می‌توانند موجبات کاهش بهای میلگرد در روزهای آینده را فراهم کنند. از این عوامل می‌توان به ثبات سیاسی در داخل کشور و اتمام جنگ و درگیری در سرتاسر جهان اشاره کرد. به‌این‌ترتیب، جهت پیش بینی قیمت میلگرد بایستی تمام فاکتورهای موثر داخلی و خارجی را تحلیل و ارزیابی کرد و سپس، آن را در لیست خرید خود قرار داد. بسیاری از تصمیمات مالی براساس همین پیش‌بینی‌ها اتخاذ می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، پیش‌بینی‌ها باید حساب‌شده و نزدیک به واقعیت باشند. در کل با توجه به شرایط حال حاضر کشور، نباید انتظار کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده نزدیک را داشت.

علل اصلی کاهش قیمت میلگرد

همان‌طور که توضیح دادیم، قیمت میلگرد از عوامل مختلفی تبعیت می‌کند و نرخ دقیق آن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. حتی کارشناسان حرفه‌ای نیز از تحولات اقتصادی، ژئوپلیتیکی و نوسانات بازار در آینده خبر ندارند و نمی‌توانند مسیر آن را به‌طور دقیق حدس بزنند. آن‌ها با توجه به داده‌ها و شواهد موجود، احتمال افزایش یا کاهش محصولات فولادی را پیش‌بینی می‌کنند. بر‌این‌اساس، نمی‌توان مطمئن گفت که نرخ میلگردها در روزهای آینده کاهش می‌یابد.

 

کاهش قیمت میلگرد در روزهای اینده به عوامل مختلفی مثل نرخ ارز بستگی دارد.
کاهش قیمت میلگرد در روزهای اینده به عوامل مختلفی مثل نرخ ارز بستگی دارد.

 

البته اگر جو حاکم بر بازارهای مادر به سمت آرامش و ثبات پیش برود، قطعا بهای میلگردها نیز کاهش یافته و با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسند. بنابراین، بازار فولاد شرایط پیچیده‌ای دارد ولی با توجه به کاهش قیمت میلگرد امروز ممکن است مجدد نزولی شود و با نرخ متعادل‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. درضمن، این کاهش قیمت نیز چندان محسوس نخواهد بود؛ زیرا نوسانات بازار ارز همچنان ادامه داشته و روبه‌رشد است.

تاثیر کاهش قیمت میلگرد بر صنایع وابسته

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده باعث توسعه و پویایی صنایع وابسته می‌شود که نتیجه نهایی آن، رشد اقتصادی است. به‌عبارت‌بهتر، با کمتر شدن نرخ میلگرد، هزینه‌های ساخت‌وساز کاهش می‌یابد و رونق خوبی در صنعت ساختمان‌سازی حاکم می‌شود. در چنین شرایطی هم شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی خواهیم بود. بنابراین، وضعیت صنایع مهم مانند صنعت مسکن به میلگردهای فولادی گره خورده است. این محصول می‌تواند موجبات رشد یا پسرفت صنایع حیاتی کشور را فراهم کند. بر‌این‌اساس، جهت رشد و پیشرفت روزافزون ایران می‌بایست قیمت مقاطع فولادی و سایر محصولات مهم بازار به‌صورت اصولی، کنترل و مدیریت شوند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

مطالب مرتبط