نمودار قیمت آهن آلات در سال 1402

آهن، پایه و اساس صنعت فولاد کشور است. به همین دلیل کوچک‌ترین نوسانات قیمت آهن، روی نرخ فولاد، مقاطع فولادی و آهن آلات هم تأثیر می‌گذارد؛ از این جهت بررسی نرخ روز و نمودار قیمت آهن اهمیت بسیاری دارد. نرخ این ماده اولیه از عوامل مختلفی مانند قیمت‌های جهانی یا نرخ دلار تأثیر می‌پذیرد. بسیاری از این عوامل تأثیرگذار قابل پیش‌بینی نیستند، اما اگر منبعی برای بررسی آخرین نوسانات و نمودارهای قیمت این محصولات داشته باشید، تاحدودی می‌توانید تحلیلی بر بازار داشته باشید و آینده نزدیک را پیش‌بینی کنید. 

نمودار قیمت آهن‌ در یک‌سال اخیر چگونه بوده است؟

نمودار قیمت آهن ۱۴۰۲ نوسان‌های مختلفی را تجربه کرد، اما در مجموع نزولی بود. نرخ مواد اولیه در هفته‌های آخر فروردین و اوایل اردیبهشت ۱۴۰۲، افزایش پیدا کرد و همین مسئله باعث شد اکثر مقاطع فولادی هم رشد چشم‌گیری در نمودارهایشان تجربه کنند. اما بعد از آن، نمودار‌ها روند اصلاحی در پیش گرفتند و کم‌کم قیمت آهن‌ به روال طبیعی برگشت.

البته نمودار قیمت آهن در یک سال اخیر (از تیر ۱۴۰۱ تا تیر ۱۴۰۲) روند افزایشی داشته است. همانطور که انتظار می‌رود، فراز و نشیب‌های بسیاری در این یک سال تجربه شده و رشد نمودارها خطی نبوده است. به همین دلیل است که بررسی نوسانات اهمیت بسیاری برای فعالان بازار فولاد دارد. آن‌ها به کمک این نوسانات کوتاه‌مدت بهترین زمان برای خرید محصولات مورد نظرشان را پیدا می‌کنند.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“بی‌شک یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در پروژه برای هر متخصصی رقم زدن هزینه نهایی با بیش‌ترین سود همراه باکیفیت مناسب خواهد بود. نمودار قیمت آهن آلات در سال 1402 به خوبی نشانگر صعود یا نزول قیمت آهن آلات خواهد بود که این خود کمک شایانی برای آگاهی از روند نرخ‌ها خواهد کرد. از سویی دیگر بررسی نمودار قیمت به متخصصان فرصتی برای پیش بینی  بهترین زمان خرید می‌دهد.”

عوامل موثر بر تغییرات نمودار قیمت آهن 

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر نمودار قیمت آهن کیلویی عبارتند از:

  • میزان تقاضای صنایع وابسته به خصوص صنعت ساخت و ساز
  • میزان عرضه آهن به بازار
  • نرخ جهانی آهن و سنگ آهن
  • نرخ جهانی نفت
  • نرخ ارز
  • میزان تورم
  • تغییر شرایط آب‌و‌هوایی
  • شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه

نمودار قیمت میلگرد هم تقریبا از همین عوامل تأثیر می‌پذیرد و نوسان‌های روزانه را تجربه می‌کند. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در برخی موارد، نرخ آهن در ایران، دستوری می‌شود. در این صورت امکان پیش‌بینی روندها وجود ندارد و حتی عواملی که پیش از این نام بردیم هم نمی‌توانند قیمت را تغییر بدهند. 

اهمیت اطلاع از نمودار قیمت آهن‌ آلات 

برای دست‌یابی به اطلاعات کاربردی در زمینه تحلیل این بازار، می‌بایست از فاکتور‌های موثر در قیمت این محصول مطلع باشید و هم‌چنین دانش سیاسی خود را افزایش دهید تا با بررسی اخبار‌ها و سایت‌های اطلاع رسانی قابلیت پیش‌بینی روند نمودار قیمت آهن‌آلات را داشته باشید.

اولین گام‌ها در انجام هر پروژه‌ای، تهیه مواد و مصالح مورد نیاز است. مشتقات آهن شامل زیر شاخه‌های زیادی است و البته بیش‌تر این محصولات در صنایع مختلف هم‌چون ساختمان‌سازی و خودرو‌سازی، بسیار پر‌کاربرد هستند و به عنوان ملزومات و کالا‌های استراتژیک در پیش‌برد کار، شناخته می‌شوند. برای تهیه آهن‌آلات در ابتدا تهیه محصول با کیفیت مد‌نظر است و در پی آن دست‌یابی به قیمت مناسب برای تهیه این محصول که این امر از طریق شناخت نمودار تغییرات قیمت آهن‌آلات، حاصل می‌شود. این نمودار با نمایش لحظه‌ای قیمت‌ها می‌تواند در این‌باره بسیار کارآمد باشد.

در روند شناخت نمودار قیمت تیرآهن، میلگرد، پروفیل و… پیش‌بینی‌های دقیق و قابل اعتماد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، این پیش‌بینی‌ها می‌توانند مسیر نمودار نوسانات قیمت‌ آهن‌آلات را تا حد زیادی برای کاربر مشخص کنند و در نهایت مزایایی همچون دست‌یابی به قیمت مناسب و صرفه‌جویی در هزینه‌های تمام‌ شده پروژه را به دنبال داشته باشند. 

تحلیل کلی نمودار قیمت آهن

برای تحلیل بازار و اشراف بر نوسانات، باید تغییرات قیمت آهن در هفته گذشته، ماه گذشته و سه ماه گذشته را مورد بررسی قرار بدهید. البته تعداد محدودی از معامله‌گران هم بخاطر دیدگاه بلند مدتی که دارند، نوسان‌های سالانه را نیز بررسی می‌کنند. بازار آهن در بسیاری از موارد قابل پیش‌بینی نیست، اما اگر بر نمودارها و اخباری که رخ می‌دهد، اشراف داشته باشید، می‌توانید حدس‌هایی درباره نرخ‌ها داشته باشید که به واقعیت نزدیک هستند. در گرفت، 

علاوه بر نمودارها، می‌توانید قیمت آهن در هر روز را هم مورد بررسی قرار بدهید؛ به یاد داشته باشید که هنگام خرید، نرخ روز هر محصول اهمیت دارد. نمودارها تنها تاریخچه‌ای از فراز و نشیب‌های قیمتی به شما ارائه می‌دهند و تأثیری در هزینه‌ای که برای محصولات می‌پردازید، نخواهند داشت.