قیمت محصولات فولادی تحت تاثیر توافقات برجام

قیمت محصولات فولادی تحت تاثیر توافقات برجام

اخبار
سه‌شنبه 25 امرداد 1401

طبق گزارش‌هایی که در هفته‌های اخیر از بازارآهن داده شده است، شاهد رکود روند مصرفی و همچنین سرمایه‌ای سنگینی در بازارآهن هستیم که گمان می‌رود این اتفاق به خاطر مذاکرات برجام و کاهش قیمت دلار بوده است.

در دومین هفته مرداد 1401 شاهد اصلاح مجدد قیمت آهن‌آلات در بازار بودیم که توفیق زیادی به حال فعالان بازار نداشت و تغییر چشم‌گیری در روند کاهشی قیمت مقاطع فولادی و کم شدن تقاضا در بازار نداشت.

قیمت مقاطع فولادی در هفته‌های اخیر به چه شکل بود؟

انتظار برای مشخص شدن نتایج برجام همه بازارها را در حالت سردرگمی و تعلیق فرو برده است، بر همین اساس طبق آمار قیمت میلگرد آجدار نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در چند کارخانه از جمله میلگرد ابرکوه و بافق یزد کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتیم، به طوری که کف نرخ میلگرد در بازار روز گذشته حدود ۱۵ هزار تومان برآورد شد.

 

قیمت مقاطع فولادی در مرداد 1401 وابسته به نتیجه برجام شد

 

قیمت روز انواع ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی در اثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین قیمت ورق سیاه و انواع نیز ثبات نسبی داشتند اما در چند کارخانه از جمله کارخانه ورق سیاه اکسین و کاویان افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد.

 

بازارآهن با وابستگی به نتیجه برجام سعی در اصلاح بازار و ثبات قیمت مقاطع فولادی دارد

 

همچنین قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی در اغلب شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز به تبعیت از فضای کلی بازار بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت روز تیرآهن روز گذشته عمدتا ثابت اعلام شد، به طوری که در بخش کیولیی حدود ۵۰۰ تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌فروشی حدود ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت را مشاهده کردیم، اما در برخی مبادی فروش قیمت‌ها ثابت اعلام شد. اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام که در شرایط فعلی به مهمترین فاکتور اثرگذار در بازار تبدیل شده است، حاکی است که دستیابی به توافق بسته به تصمیم آمریکا است.

البته شایان ذکر است که عدم ثبات قیمت آهن در بازار جهانی نیز موجب ناامیدی فعالان بازار از نتایج برجام بر روی نرخ آهن‌آلات در ایران شده است. آنطور که از اخبار و گزارشات برمی‌آید سه موضوع محور اختلافات ایران و ایالات متحده است که شامل این موارد می‌باشد: ۱- رفع تحریم‌های ایران، ۲- عدم دخالت آژانس در مسائل پادمانی، بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران. تصمیم در‌باره این سه بند به آمریکا بستگی دارد. اگر این سه نظر تأمین شود ظاهرا ایران آمادگی توافق نهایی را دارد.

اما در واکنش به آن مقامات اروپایی این درخواست ایران را سختگیرانه خواندند و رسانه‌های داخلی نیز توافق بدون تضمین را تکرار خسارت محض تلقی کردند. با این اوصاف تا زمان انتشار خبر رسمی درین‌باره احتمالا دلار کف ۳۰ الی ۳۱ هزار تومان را حفظ کند. اما در کل به نظر می‌رسد در یک ماه آتی اوضاع به همین منوال باشد یعنی بازار در حالت انتظار و معلق خواهد بود.

تاثیرات نرخ‌گذاری بورس کالا بر روی بازارآهن

گزارش‌ها از بورس کالا نیز بیانگر افزایش ۱/۴درصدی قیمت شمش در روز گذشته نسبت به اخرین عرضه است. طبق آمار روز گذشته حدود ۱۲۱ هزار و ۴۴۰ تن شمش بلوم عرضه شد که از این میزان حدود ۹۴ هزار و ۲۰۰ تن معامله شد.

 

 

با افزایش ۱/۴درصدی نرخ شمش، قیمت این محصول به حدود ۱۳ هزار و ۸۱ تومان رسید که بیانگر افزایش نرخ میانگین این محصول در مقایسه با هفته گذشته است. براساس آمار دهم مرداد ماه نرخ شمش در یک سال گذشته به کمترین میزان خود رسید اما در یک هفته اخیر مجددا افزایش یافت.

همچنین بنابر آمار قیمت‌های جهانی اسلب و بیلت طی روزهای اخیر ثبات داشت به طوری که قیمت بیلت حوزه CIS حدود ۵۳۲ دلار در هر تن مبادله شد و نرخ اسلب صادراتی نیز حدود ۴۳۲ دلار و ۵۰ سنت معامله شد که بدون تغییر بود. همانطور که می‌دانید یکی از وظایف بورس کالا تعیین قیمت پایه محصولات فولادی است و زمانی که به نظر برسد بازار از تعادل خارج شده مانند دستورالعملی که اخیرا صادر کرد، برای تنظیم بازار به چنین اقدامی دست می‌زند.

گفته‌های مدیر اقتصادی ایمیدور درباره بورس کالا

در همین زمینه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذای ایمیدرو اظهار کرد: بورس کالا سالهاست این اختیار را دارد که با تغییر فرمول قیمت گذاری مقاطع فولادی، بازار را تنظیم کند و تغییر فرمول قیمت گذاری شمش در هفته گذشته نیز در همین راستا بود.

 

مدیر اقتصادی ایمیدور درباره چالش های صادرات آهن آلات توضیح داد

 

وی در ادامه بیان کرد: 

بورس کالا با بررسی میزان معاملات محصولات فولادی در شرایط خاصی مانند بازار رکودی یا قیمت‌ها و معاملات نامتعارف در بازار و اختلاف فاحش بین قیمت‌های جهانی و داخلی، با تغییر فرمول قیمت گذاری در صدد برقراری تعادل در قیمت‌ها و تنظیم بازار برمی‌آید.

صباغ افزود: در چند هفته گذشته که قیمت شمش بر اساس نرخ جهانی تعیین می‌شد حدود ۱۱/۸ الی ۱۲/۶ میلیون تومان در هر تن قیمت داشت که با افزایش ۴ الی ۱۴ درصدی نرخ این محصول را به حدود ۱۴ میلیون رسیده بود که بیانگر کاهش نرخ پایه این محصول بود به همین جهت بورس کالا به اصلاح نرخ آن برآمد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو عنوان کرد:

 کاهش نرخ شمش در برابر قیمتهای صادراتی تبعات ناخوشایندی داشت که یکی از آنها درخواست تخفیف بیشتر توسط خریداران خارجی است.

وی همچنین تصریح کرد: وزارت صمت قیمت کشف شده حاصل از عرضه و تقاضای بورس کالا، عدم وابستگی نرخ پایه به نرخ دلار و قیمت‌های جهانی را الگوی خود قرار می‌دهد.

مدیر اقتصادی ایمیدرو:

 با توجه به اینکه نرخ پایه محصولات فولادی به دلار و قیمت‌های جهانی وابسته است، تولیدکنندگانی که محصولات خود را در بازارهای جهانی ارائه می‌کنند ممکن است با چالش‌هایی جهت تأمین مواد اولیه مواجه شوند. ما راهکارهایی برای بهبود صادرات در نظر گرفته‌ایم که البته وابسته به نتیجه برجام امکان پیاده‌سازی و یا عدم امکان پیاده‌سازی آنها مشخص می‌‎شود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید