میلگرد 14 اصفهان یا زاگرس؟! در پروژه ها به سراغ کدام‌ یک برویم!

میلگرد 14 اصفهان یا زاگرس؟! در پروژه ها به سراغ کدام‌ یک برویم!

مقالات آهن آلات
یکشنبه 23 امرداد 1401

زمانی‌که صحبت میلگرد به میان بیاید، دو برند ذوب‌آهن اصفهان و زاگرس حرف اول را می‌زنند. کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، به‌عنوان پیشروترین تولیدکننده مقاطع فولادی، خطوط تولید و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت خود را با بهترین و به‌روزترین دستگاه‌ها تجهیز کرده است و از معتبرترین استانداردهای جهانی در فرایند تولید بهره می‌گیرد. از طرف دیگر، کارخانه صبا فولاد زاگرس با قرار گرفتن در شهرکرد، به یک انتخاب عالی برای خرید میلگرد جهت پروژه‌های ساختمانی و عمرانی جنوب و غرب کشور تبدیل‌شده است. افراد بسیاری همواره در حال مقایسه محصولات این دو برند معروف برای یک انتخاب و خرید بهتر هستند؛ بنابراین در ادامه به مقایسه میلگردهای ذوب‌آهن و شهرکرد از جهات مختلف می‌پردازیم.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"دو برند اصفهان و زاگرس، به عنوان محبوب‌ترین برندهای میلگرد کشور، به‌خاطر داشتن ویژگی‌های متمایز و منحصربه‌فرد، هرکدام دارای مخاطب خاص خود بوده و معمولا با توجه به استانداردهای مد نظر سازندگان یک پروژه انتخاب می‌شوند. معمولا سایز 14 در این دو برند، به عنوان پرکاربردترین سایز، از منظر قیمت، وزن هر شاخه و شمش به کار‌رفته در ساخت، که نمادی از کیفیت آن‌ها هست، مورد تحلیل و مقایسه واقع شده و انتخاب می‌گردند."

بررسی و مقایسه میلگرد 14 ذوب آهن و شهرکرد؟

میلگرد تولیدی دو برند ذوب‌آهن و شهرکرد را می‌توان با توجه به فاکتورهای مختلفی بررسی و مقایسه کرد. برای مثال، بسیاری افراد تفاوت قیمت میلگرد اصفهان و زاگرس را ملاک خرید خود قرار می‌دهند. بااین‌حال، ویژگی‌ها و پارامترهای مهم دیگری نیز وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها را اینجا آورده‌ایم:

شمش فولاد مورد استفاده در تولید

شمش فولاد، ماده اولیه ساخت مقاطع فولادی است و می‌تواند در میزان کیفیت، مقاومت و استحکام محصول نهایی تا حد زیادی نقش داشته باشد. کارخانه صبا فولاد زاگرس، به‌عنوان تولیدکننده انواع میلگردهای آلیاژی و غیر آلیاژی، در آرماتورهای تولیدی خود از بهترین و مرغوب‌ترین انواع شمش شامل 5SP، GR60 و B500B استفاده می‌کند. این شمش‌ها جز فولادهای کم آلیاژ دسته‌بندی می‌شوند و دارای کربن کم و متوسط هستند.

همان‌طور که اشاره شد، شرکت ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان یکی از معتبرترین و معروف‌ترین فعالان و تولیدکنندگان انواع محصولات فولادی شناخته می‌شود. بنابراین، به‌راحتی می‌توان حدس زد که در تولید محصولات باکیفیت این شرکت از مرغوب‌ترین و بهترین انواع شمش فولاد استفاده می‌شود. شمش مخصوص تولید میلگرد اصفهان، فولاد 5SP است.

علامت حک شده

برندهای ذوب‌آهن اصفهان و صبا فولاد زاگرس، برای اصالت بخشیدن به محصولات خود و تسهیل تشخیص آن‌ها از اجناس تقلبی، از علائم اختصاری حک‌شده بر روی میلگردهای خود استفاده می‌کنند. بنابراین، در هنگام خرید محصولات کارخانه صبا فولاد زاگرس می‌توانید اصالت آن را با مشاهده علامت اختصاری «SFZ» تشخیص دهید. همچنین مطمئن شوید که بر روی میلگرد ذوب‌آهن اصفهان حتماً علامت «ESCO» حک‌شده باشد.

 

 علامت حک شده روی میلگرد

 

وزن و قیمت

وزن هر شاخه میلگرد در مقایسه با وزن استاندارد آن‌ها در جدول اشتال، یکی از مهم‌ترین معیارهای تشخیص کیفیت و مقاومت آرماتور موردنظر شما است. البته همچنان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر وزن مقاطع فولادی، کارخانه تولیدکننده و استاندارد به‌کاررفته در ساخت آن است. بنابراین، ممکن است اندکی تفاوت میان وزن شاخه و میزان استاندارد آن در جدول اشتال باشد؛ در نتیجهمقایسه برخلاف تصور برخی افراد، این تفاوت وزن همیشه به معنای کیفیت پایین محصول نیست. 

با توجه به آنچه گفته شد، وزن میلگردها 14 تولیدشده توسط دو کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و زاگرس یکسان نیست. این مقدار برای برند اصفهان، 15 کیلوگرم است. آرماتورهای برند زاگرس کمی سبک‌تر است؛ اما همچنان تولیدات کارخانه شهرکرد جزو محصولات سنگین‌وزن دسته‌بندی می‌شود و به همان نسبت، از محصولات سایر برندها با وزن سبک‌تر، گران‌تر است. وزن هر شاخه با علامت اختصاری SFZ، 14.52 کیلوگرم است.

نمودار نوسانات قیمت

تفاوت قیمت میلگرد زاگرس و اصفهان از مهم‌ترین معیارهای خرید بسیاری از مصرف‌کنندگان و فعالان این صنعت است. زیرا هزینه میلگرد می‌تواند تقریباً 20-30 درصد هزینه کلی پروژه را به خود اختصاص دهد. اگرچه تفاوت قیمت هر کیلوگرم آرماتور از دو برند موردنظر چندان زیاد نیست، اما در ابعاد بزرگ‌تر می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی ایجاد کند. معمولاً میلگرد ذوب‌آهن اصفهان به دلیل محبوبیت و تقاضای بیشتر خود، قیمت بالاتری دارد و نمودار قیمت آن در مقایسه با برند زاگرس شانس کمتری برای نزولی شدن پیدا می‌کند.

کیفیت و آنالیز

تمام تجهیزاتی که در بخش کنترل کیفی کارخانه فولاد صبا زاگرس به‌کاررفته‌اند، از شرکت‌های SIMENSE و CVS RM تهیه شده‌اند و جزو مدرن‌ترین و به‌روزترین تجهیزات به شمار می‌آیند. بنابراین، محصولات کاملاً بر اساس استانداردهای معتبر ملی و بین‌المللی تولید شده و کیفیت آن‌ها آزمایش و تأیید می‌شود. همچنین کارخانه ذوب‌آهن اصفهان با بهره‌گیری از تجهیزات نوین، ویژگی‌های محصولات خود مانند خواص مکانیکی، مشخصات ابعادی، ویژگی‌های شیمیایی و... را آنالیز می‌کند. بنابراین، محصولات از کامل‌ترین و دقیق‌ترین فرایند کنترل کیفیت عبور می‌کنند.

 

تجهیزات بکار گرفته شده در ساخت میلگرد

 

سخن پایانی

میلگردهای 14 اصفهان و زاگرس با بهره‌گیری از استانداردهای متفاوت تولید می‌شوند. بنابراین، ویژگی‌ها و خواص آن‌ها یکسان نیست. این محصولات ازنظر وزن، قیمت، ضخامت، آلیاژ، روش تولید و... با یکدیگر متفاوت هستند. این امر حتی می‌تواند کاربرد آن‌ها را نیز گاهی نسبت به یکدیگر متفاوت کند. باوجود تفاوت‌های موجود، محصولات هر دو برند از کیفیت بسیار بالا و مطلوبی برخوردارند و توانسته‌اند رضایت مصرف‌کنندگان را به‌خوبی حفظ کنند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403