کاهش قیمت آهن آلات در بازار به دلیل دامپینگ روسیه و چین!

کاهش قیمت آهن آلات در بازار به دلیل دامپینگ روسیه و چین!

اخبار
سه‌شنبه 11 امرداد 1401

حمیدرضا رستگار در گفت وگویی با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته بازار فولاد در رکود بوده است، گفت: 

افزایش بهای ساختمان و مسکن باعث شده تا کسی نتواند خرید داشته باشد؛ این مشکل باعث کاهش تقاضا برای محصولات فولادی مانند تیرآهن، میلگرد، انواع ورق و ... شد.

وی به عامل دوم رکود در بازار آهن اشاره کرد و گفت: 

دامپینگ بین روسیه و چین در خصوص آهن و فولاد باعث شده تا قیمت‌های جهانی کاهش یابد بنابراین این مساله باعث کاهش قیمت آهن آلات در داخل کشور شده است. 

رئیس صنف اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران بیان داشت: 

روسیه، به‌دلیل دورزدن تحریم‌ها و سرپا نگه‌داشتن تولیدات و کارخانه‌های خود، تولیدات آهن و فولاد خود را زیر قیمت بازار عرضه می‌کند و همین موضوع بازار جهانی فولاد را با رکود و افت قیمت زیادی مواجه کرده است. 

 

قیمت تیرآهن نیز در بازار دچار افت شده است.

 

وی در مورد تاثیر این وضعیت بر قیمت آهن و فولاد کشور، گفت: 

بازار ما هم از این وضعیت مستثنی نیست و این وضعیت باعث شده تا نرخ محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن، میلگرد، پروفیل، ورق و ... کاهش یابد بطوری که قیمت اغلب اقلام فولادی از هفته گذشته تاکنون در هر کیلوگرم حدود  4 تا 5 هزار تومان کاهش داشته است. 

رستگار گفت: 

همانطور که اشاره شد افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و گرانی مسکن نیز باعث شده تا تقاضا برای آهن آلات در بازار کم شود و این کاهش تقاضا نیز باعث شده تا قیمت‌ها رشد منفی داشته باشد. 

وی افزود: 

متاسفانه نوسانات قیمت باعث می‌شود تا کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد نتوانند تولیدات خود را حفظ کنند زیرا اساسا دپو کردن آهن و فولاد به‌دلیل افت کیفیت توجیه ندارد. 

رئیس صنف اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران اظهار درباره نحوه تاثیر قیمت‌های جهانی بر بازار آهن و فولاد کشور گفت: 

حدود 10 تا 12 میلیون تن فولاد مازاد در کشور تولید می‌شود که برای این حجم از تولید باید صادرات داشت. با توجه به دامپینگی که بین روسیه و چین در خصوص عرضه و کاهش قیمت محصولات فولادی وجود دارد، طبیعی است که مشتریان کالای مورد نیاز خود را از کشورهایی که این محصولات را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند خریداری کنند؛ به همین جهت ما نه تنها بازارهای صادراتی خود را به دلیل این وضعیت از دست می‌دهیم بلکه در داخل نیز با افت قیمت مواجه می‌شویم. 

رستگار بیان داشت: 

بنابراین، در حقیقت ما در زمینه تولید محصولات فولادی با رشد تولید مواجه نبوده‌ایم؛ بلکه همانطور که اشاره شده دو مسئله داخلی و خارجی باعث کاهش قیمت‌ها شده که البته از فرصت حاصل می‌توان به نحو احسن استفاده کرد. 

وی با اشاره به وعده رئیس جمهور برای ساخت مسکن ملی اظهار داشت: 

در شرایطی که نرخ آهن آلات کاهش یافته است بهترین فرصت است تا با شروع ساخت و ساز در پروژه مسکن ملی هم مشکل مسکن و هم مشکل اشتغال را حل کرد؛ لذا به نظر می‌رسد اکنون بهترین فرصت برای آغاز شعار اصلی دولت در خصوص ساخت و ساز و بحث مسکن ملی است. 

 

با دامپینگ روسیه، ارزش میلگرد کاهش یافته است.

 

وی با اشاره به کاهش 5 تا 6 هزار تومانی قیمت هر کیلو آهن آلات بیان داشت: 

در دو هفته اخیر قیمت میلگرد، ورق، تیرآهن، نبشی، ناودانی، پروفیل حدود 5 تا 6 هزار تومان کاهش یافته است و با این کاهش قیمت‌ها تقریبا به قیمت این محصولات در سال گذشته رسیده‌ایم؛ بنابراین بهترین فرصت است تا از این موضوع برای تحقق شعار اصلی دولت در ساخت مسکن ملی استفاده کرد. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید