هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد

هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد

مقالات آهن آلات
دوشنبه 10 امرداد 1401

برای سرمایه‌گذاران صنعت فولاد یا دیگر کسانی که در این بازار به دنبال کسب درآمد هستند، راه اندازی مجتمع میلگرد چندان دور از انتظار نیست. حتی اگر شما به فکر احداث مجموعه‌ای بزرگ نباشید و به خط تولیدی با ظرفیت حداقل فکر می‌کنید، باید از هزینه‌های لازم اطلاع داشته‌ باشید. توصیه می‌شود قبل از گرفتن مجوز، اطلاعات بیشتری در مورد هزینه احداث کسب کنید. در این مقاله مواردی که باید برای برآورد مخارج در نظر بگیرید خواهیم‌گفت. این اطلاعات به همراه برخی مثال‌ها کمک می‌کند با اطمینان بیشتری کار خود را شروع کنید.

آیا از هزینه راه اندازی کارخانه ذوب آهن اصفهان اطلاع دارید!

این مجتمع فولادی، اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی در ایران است. اگر بخواهیم به سرمایه راه اندازی ذوب آهن اصفهان بپردازیم؛ باید مخارج توسعه و حفظ آن را نیز در نظر بگیریم. مقاطع فولادی این کارخانه به خاطر اعتبار آن از قیمت بالایی برخوردارند؛ برای مثال قیمت میلگرد اصفهان را می‌توانید در جدول قیمت‌ها مشاهده و آن را با دیگر رقبا مقایسه کنید.

 

راه اندازی کارخانه میلگرد نیازمند توجه به یک سری نکات است گه در این مقاله به طور کامل درباره آنها توضیح داده شده است

 

7 فاکتور اثر گذار بر تعیین هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد 

عوامل بسیاری بر سرمایه لازم تاسیس تاثیرگذار است. در اینجا 7 مورد ازمهم‌ترین این عوامل را برای شما توضیح می‌دهیم:

مساحت و محل کارخانه احداثی

ساخت مجتمع عظیم فولادی که برای تامین مواد اولیه نیز خودکفا است، هکتارها زمین لازم خواهد داشت. ولی اگر شما یک خط تولید کوچک برای احداث در نظر دارید، زمینی به مساحت 2500 متر به احتمال زیاد برای شما مناسب و کافی خواهدبود.

هزینه مصالح ساخت کارخانه

تجهیزات ساخت این مقطع فولادی به سوله‌های بزرگ برای نگهداری نیاز دارند. خرید مصالح ساخت سوله و مخارج حمل آن بخشی از مخارج سرمایه‌گذار خواهدبود.

فاصله کارخانه از صنایع تامین کننده مواد اولیه

هرچقدر محل احداث از تامین‌کننده مواد اولیه بیشتر باشد، مبلغ بیشتری بابت حمل و نقل صرف می‌شود. با انتخاب درست مکان برپایی تجهیزات، برای همیشه در مورد این فاکتور خیالتان راحت خواهد بود. پس نزدیکترین فاصله ممکن به تولیدکننده‌های آهن و شمش فولادی باید اولویت شما باشد.

انتخاب خط تولید و تهیه مواد اولیه

خط تولید و مواد اولیه‌ بر نوع و کیفیت محصولات شما تاثیرگذار است. اگر روش تولید آلیاژسازی و ترمکس باشد، به احتمال زیاد مشتریان بهتری خواهید داشت؛ از طرفی مخارج تجهیز خط تولید افزایش می‌یابد.

انبارداری و حمل و نقل

برای نگهداری مواد اولیه و محصولات به انبارهای بزرگی نیاز دارید. مخارج حمل و نقل مواد اولیه و جابه‌جایی محصولات را نیز باید در نظر بگیرید. نزدیک بودن مجتمع به خطوط حمل و نقل جاده‌ای و ریلی یک مزیت محسوب می‌شود.

دستمزد کارگران

اندازه خط تولید، تعداد کارگران مورد نیاز شما را تعیین می‌کند. در سرمایه‌گذاری خود باید مبلغی را برای دستمزد و بیمه کارگران در نظر بگیرید. هرچه خط تولید شما پیشرفته‌تر باشد، نیروهای متخصص‌تری لازم خواهید داشت و مشخص است که این مخارج را افزایش می‌دهد.

تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت میلگرد

یکی از موارد تعیین‌کننده کیفیت محصولات و ارزش مالی آنها، داشتن آزمایشگاه‌های مجهز است. قیمت میلگرد همدان مثال خوبی برای تاثیر این مورد در اعتبار مجموعه و قیمت‌گذاری تولیدات آن است. این مجتمع علاوه بر استاندارد ملی ایران، استانداردهای اروپایی و آلمانی را نیز کسب کرده است. علاوه بر خرید تجهیزات آزمایشگاهی برای کنترل کیفیت، سرمایه‌گذار باید مخارج استخدام نیروهای متخصص برای کار در این بخش را نیز بپردازد. 

 

تأسیس کارخانه میلگرد ممکن است برای بیشتر فعالان بازار جذاب باشد در این مقاله به طور کامل درباره پیش نیازهای تاسیس کارخانه میلگرد صحبت کرده ایم

 

سرمایه لازم برای احداث کارخانه میلگرد چقدر است؟

همانطور که در توضیحات قبلی دیدیم، ابتدا باید فاکتورهای اثرگذار را مشخص کنیم تا پشتوانه مالی اولیه محاسبه شود. برای بررسی دقیق هزینه، امکان‌سنجی و برنامه‌ریزی کامل شما به طرح توجیهی نیاز خواهیدداشت. این طرح توسط افراد متخصص و باتجربه ارائه می‌شود.

کارخانه میلگرد بزرگ تاسیس کنیم یا کوچک؟! صرفه اقتصادی و سودآوری کدام بیشتر است؟

یک مجتمع عظیم تولیدکننده مانند کارخانه میانه را در نظر بگیرید. این مجموعه یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های محصولات فولادی اولیه است. خط تولید مجهز و تجهیزات کامل این مجتمع در مساحت کنونی 100 هکتار قرارگرفته و با ظرفیت تولید 800 هزار تن فعالیت دارد. قیمت میلگرد میانه نیز به همین خاطر در بازار تعیین کننده بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.در مقابل یک خط تولید کوچک را در نظر بگیرید که با سرمایه اندک ایجاد شده و باید تمام مواد اولیه خود را از دیگر تولیدکننده‌ها خریداری کند.

محصولات این خط تولید، توان رقابت با مجموعه‌های بزرگ را به هیچ وجه نخواهدداشت. از طرفی حجم کم تولیدات، فروش و رشد آن را نیز محدود می‌کند. واضح است که سودآوری یک مجتمع بزرگ در مقابل کارگاهی تنها با یک خط تولید کوچک تا چه حد متفاوت است.

سخن پایانی

از بین محصولات فولادی که در صنایع و ساختمان‌سازی کاربرد دارند، میلگرد از مقاطعی است که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. همین موضوع باعث شده خیلی از سرمایه‌گذاران به فکر راه اندازی کارخانه آن بیافتند. برای اطمینان از سودآوری، قدم اول بررسی هزینه‌های گفته شده است. همچنین مشاوره با متخصصان نیز برای شما راه‌گشا خواهد بود. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد برندهای مختلف به صورت آنلاین نیز از سایت گرفت استفاده کنید. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید