تغییرات قیمت آهن در آخرین هفته از تیر 1401

تغییرات قیمت آهن در آخرین هفته از تیر 1401

اخبار
شنبه 25 تیر 1401

در طی هفته گذشته، بازار فولاد و آهن روند تقریبا ثابتی را گذراند و تنها در بخش هایی جزئی شاهد نوسان قیمت آهن آلات بوده ایم. این ثبات بازار را می توان به تعطیلات ابتدای هفته نسبت دهیم و اگر مورد ویژه ای رخ ندهد، برای هفته پیش رو نیز پیش بینی ها حاکی از ادامه ثبات و آرامش بازار است.

وضعیت بازار آهن و فولاد در هفته آخر تیر 1401

در اوضاع آرام بازار آهن و فولاد، قیمت میلگرد نوسانات متعددی را تجربه کرد، به طوری که علاوه‌بر کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در برخی از شرکت‌ها و ثبات در بسیار از کارخانه‌ها، افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی را نیز در شماری از مبادی فروش تجربه کرد. به طور کلی می‌توان گفت در یک ماه اخیر قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴، به حدود ۱۷ هزار و ۵۳۷ تومان رسید که بیانگر کاهش 1453 تومانی نرخ این محصول است.

 

نرخ میلگرد در هفته آخر تیرماه سال جاری دچار کاهش در بعضی از سایزها شده است.

 

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی روز پنجشنبه در غالب شرکت‌ها ثبات داشت اما در یک ماه اخیر این محصولات با کاهش تقریبی ۶۲۹ تومانی همراه بودند، همچنین نرخ روز پروفیل و قیمت روز لوله داربستی، گازی و ... نیز مانند سایر محصولات فولادی با ثبات همراه بودند، اما به طور کلی در یک ماه گذشته قیمت پروفیل از ۲۵ هزار و ۵۷۱ تومان به ۲۳ هزار و ۳۵۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

قابل ملاحظه است که نرخ مقاطع فولادی در بازار تقریبا ثابت اعلام شد اما روز سه‌شنبه نرخ شمش و اسلب با کمی افزایش قیمت همراه بود، با این حال احتمال دارد با توجه به اوضاع بازار جهانی و عدم افزایش نرخ مواد اولیه و نرخ سوخت، در هفته جاری نیز روال بازار با ثبات همراه باشد.

قیمت روز تیرآهن هم کم و بیش در نوسان بود به طوری که در بخش کیلوفروشی، علاوه‌بر افزایش ۵۰ تومانی در چند شرکت، مابقی کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند، همچنین در بخش کیلوفروشی نیز در کنار ثبات غالب کارخانه‌ها، قیمت تیرآهن اصفهان حدود 20 الی 40 هزار تومان در شاخه های پرفروش کاهش را تجربه کرد.

همچنین تعطیلی روز دوشنبه نیز به سکون بازار آهن دامن می‌زند به طوری که طبق اطلاعیه Fastmarket که متال بولتن زیرمجموعه آن است، به‌دلیل تعطیلی عید قربان و غدیر در بازارهای کشورهای مسلمان اخبار قابل توجهی نیست و بازار‌ها اغلب بدون تغییر و نوسان هستند.

 

نرخ تیرآهن در بازار هفته اخیر نیز دچار نوسان بوده است.

 

در این میان کاهش تقاضا برای فولاد، نرخ سنگ آهن را به زیر ۱۰۰ دلار رسانده است که عمده‌ترین دلایل آن تزلزل اقتصاد چین و بحران در بخش املاک این کشور به شمار می‌رود؛ البته شیوع مجدد کرونا و اعمال قرنطینه گسترده، جنگ اوکراین و افزایش تورم نیز خود مزیت بر علت است که خسارت‌های زیادی به این صنعت وارد کرده است.

هر چند کشور ما به دلیل تحریم‌ها چندان از عوامل جهانی تأثیر نمی‌گیرد، اما کاهش صادرات محصولات فولادی و ارزآوری کشور و همچنین گسترش رکود در بازار فولاد از تبعات این عوامل است؛ زیرا با کاهش صادرات مردم فشارهای بیشتری را متحمل می‌شوند، تورم بیش از پیش افزایش می‌یابد و در نتیجه رکود تشدید می‌شود که این امر به کاهش گردش پول و فلج شدن بازارها منتهی می‌شود.

همچنین طبق آمار، امروز حدود یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۸۰ تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی از قبیل: میلگرد، تیرآهن، شمش بلوم، سنگ آهن، ناودانی و… است. گفتنی است از این میزان حدود ۳۷ هزار و ۲۰۰ تن به عرضه شمش اختصاص دارد که نرخ پایه آن ۱۵ هزار و ۴۲۱ تومان در نظر گرفته شده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید