مقایسه قیمت میلگرد ایران و جهان

مقایسه قیمت میلگرد ایران و جهان

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 21 تیر 1401

با مراجعه به بازار، متوجه خواهید شد که میلگرد انواع مختلفی دارد که شامل نوع آجدار یا ساده می‌شوند. این مقطع فولادی در ابعاد متفاوتی تولید می‌شود و با قیمت‌های متنوعی به فروش می‌رسد. وقتی صحبت  از بهای این محصول به میان می‌آید، می‌توانیم قیمت داخلی یا قیمت جهانی آن را مد نظر قرار دهیم.

وقتی از قیمت میلگرد جهانی صحبت می کنیم، منظور چیست؟

اگر از فردی که در زمینه خرید و فروش این مقطع فولادی تجربه دارد، همین سوال را بپرسید، احتمالاً با این پاسخ مواجه می‌شوید که منظور از نرخ جهانی این مقطع فولادی در واقع همان بهای میلگرد صادراتی کشورمان است. از طریق بررسی بهای این مقطع فولادی در هنگام صادرات، می‌توانید تا حد زیادی به نرخ جهانی آن نزدیک شوید.

 

در این مقاله قیمت میلگرد ایران و جهان را با یکدیگر مقایسه میکنیم

 

ممکن است سوالی برای شما ایجاد شده باشد که چگونه از طریق نرخ این محصول در زمان صادرات می‌توانیم در مورد قیمت جهانی آن استدلال کنیم؟

عموماً مقاطع فولادی در کشور ما با کیفیتی نزدیک به استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند. اما اختلاف‌های هر چند جزئی در روند تولید و کیفیت آن‌ها، باعث شده تا به عنوان مثال، میلگرد ایران با نرخ پایین‌تری در بازارهای جهانی معامله شود. به این ترتیب بهای میلگرد تولید شده در ایران هر چه باشد، قیمت‌های جهانی کمی از آن بالاتر خواهند بود. برآورد بهای جهانی این مقطع فولادی را می‌توان یکی از چالش‌های خرید میلگرد عنوان کرد که با بررسی صحیح روند بازار، می‌توانید آگاهی لازم را کسب کنید.

قیمت میلگرد کدام کشورها در نرخ جهانی میلگرد اثرگذار است؟

در مورد همه کالاهایی که در سطح بین‌المللی به فروش می‌رسند این قانون وجود دارد که برخی کشورهای به دلیل شرایط خاصی که دارند، بر روی نرخ یک یا چند محصول خاص به طور مستقیم اثرگذار هستند. اگر بخواهیم این موضوع را در رابطه با این مقطع فولادی بررسی کنیم، لازم است در لیست خود به کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، چین، آمریکا و برزیل اشاره داشته باشیم. قیمت جهانی این مقطع فولادی بر اساس دلار مشخص می‌شود و عموماً به شکل کلی، نرخ نهایی فروش آن در آسیا، آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا مشخص می‌گردد.

پارامترهای موثر در قیمت جهانی و داخلی میلگرد

اولین و مهم‌ترین موردی که برای خرید و فروش یک محصول در بازارهای بین‌المللی مد نظر خواهد بود، میزان عرضه و تقاضاست. در واقع این پارامتر اصلی‌ترین دلیل نوسان کالاها در سطوح بالایی خواهد بود. از طرفی کشورهایی که در تعیین نرخ این مقطع فولادی دخالت دارند، قیمت خود را بر اساس شرایط داخلی خود پیشنهاد می‌دهند. به بیانی دیگر نرخ نهایی این محصول در ابتدا به واسطه میزان عرضه و تقاضا و در نهایت به توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهای مهم در این حوزه، مشخص می‌شود. دانستن اینکه افزایش قیمت میلگرد چه دلایلی می تواند داشته باشد، برای خرید در زمان مناسب این محصول برای شما کمک کننده خواهد بود.

 

اثیر گذار هستندعوامل مختلفی بر روی قیمت میلگرد ایران و جهان ت

 

البته که در این میان می‌توان به کیفیت محصولات صادراتی کشورهای مختلف هم اشاره کرد که در میزان تقاضا و در نهایت قیمت آن‌ها اثرگذار خواهد بود.

مقایسه قیمت میلگرد جهانی و میلگرد داخلی

کشور ما یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان این مقطع فولادی در دنیاست، اما با این وجود به دلیل تحریم‌ها چندان دخالتی در تعیین نرخ بین‌المللی ندارد. بهای‌ این مقطع فولادی در داخل کشور بسیار به نرخ جهانی آن نزدیک است و گاهاً نرخ پایین‌تری هم دارد. CIS در واقع عبارتی است که برای مجمع کشورهایی به کار می‌رود که می‌توانند بر نرخ جهانی این مقطع فولادی پرکاربرد، اثرگذار باشند. تصمیماتی که در این مجمع گرفته می‌شوند، بر نرخ این محصول در داخل کشور نیز اثرگذار خواهند بود. دلیل دیگر اثرپذیری نرخ داخلی این مقطع فولادی از CIS، این است که کشورهای عضو در آن، از نظر جغرافیایی بسیار به ایران نزدیک هستند.

 طبق نظرات کارشناسان گرفت:

“ایران یکی از کشورهای بزرگ در زمینه تولید فولاد و مقاطعی هم‌چون میلگرد است. بازار خرید فروش این محصول در داخل نیز همانند دیگر کشورهای خارجی، همواره در حال نوسان و تغییر بوده و یک بازار فعال و پویا به شما می‌رود. از این رو اهمیت اطلاع از نرخ داخلی و جهانی این مقطع فولادی می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.”

آیا قیمت میلگرد ایران از قیمت میلگرد جهانی پایین تر است؟!

همان‌طور که اشاره کردیم، عواملی مانند CIS یا برخی کشورها مانند چین هستند که می‌توانند روند ارزش‌گذاری این محصول را کنترل کنند. طبق بررسی‌هایی که در این حوزه انجام گرفته‌اند، بازار ایران در بازه کوتاه مدت تحت تاثیر نرخ‌ها مجمع CIS بوده و در طولانی مدت هم از کشور چین اثر می‌پذیرد.

 

چطور می‌توانیم نرخ میلگرد ایران و جهان را با یکدیگر مقایسه کنیم

 

به این ترتیب با مشاهده و مقایسه نمودارهای بهای این محصول در داخل و خارج کشور، می‌توان نتیجه گرفت که نرخ این محصول در ایران، از نرخ بین‌المللی آن پایین‌تر است. البته این تفاوت قیمت، چندان زیاد نیست و عموماً نرخ این مقطع فولادی حدود 10 الی 15 درصد از نرخ جهانی آن کم‌تر خواهد بود.

ارزش گذاری میلگرد صادراتی با قیمت میلگرد داخلی است یا خارجی؟

هنگامی که در سطح جهانی یک محصول به فروش می‌رسد، عموماً عواملی که بر پروسه ارزش‌گذاری آن اثرگذار هستند هم در سطوح جهانی خواهند بود. بی‌شک شرایط سیاسی و اقتصادی داخلی یک عامل مهم برای مشخص کردن بهای این محصول خواهد بود، اما نمی‌توان از نرخ این مقطع فولادی در کشورهای خارجی هم چشم‌پوشی کرد. اگر بخواهیم به یک نتیجه مشخص دست پیدا کنیم، می‌توان گفت که نرخ میلگرد صادراتی ایران هم از داخل و هم از نرخ این محصول در کشورهای خارجی اثر‌ می‌پذیرد. اما با این وجود اثرگذاری نرخ این محصول در سطح بین‌المللی بیش از نرخ داخلی آن است.

سخن پایانی

تا این‌جا در مورد قیمت این محصول و عواملی که بر آن اثر دارند و هم‌چنین مقایسه نرخ میلگرد تولید شده ایران با کشورهای دیگر، صحبت کردیم. این اطلاعات می‌توانند سبب بالا رفتن آگاهی شما از حوزه خرید و فروش این محصول شوند و در زمان خرید امکان بررسی‌های دقیق‌تر را به شما بدهند. در نهایت باید توجه داشته باشید که هیچ‌ زمانی قیمت میلگرد ایران و جهان به یک حالت ثابت نخواهند رسید و همواره در حال کاهش و افزایش هستند. همین موضوع است که اهمیت اطلاع از روند قیمت‌گذاری این محصول در داخل و خارج از ایران را بالا برده است.
 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403