تولیدات فولاد به صادرات نرسید! بیشتر تولید فولاد صرف مصرف داخلی شد

تولیدات فولاد به صادرات نرسید! بیشتر تولید فولاد صرف مصرف داخلی شد

اخبار
دوشنبه 20 تیر 1401

بر اساس گزارشات دو ماهه نخست امسال، تولید فولاد افزایش یافته است که بخش قابل توجهی از این تولید به مصرف داخلی و بخش کمتری به صادرات اختصاص داشت. طبق آمار، تولید محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 تا 13 درصد افزایش یافته است.

براساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفته، طی دو ماهه سال جاری بالغ ۲۰ میلیون تن از انواع اقلام فولادی در کشور تولید شده است که از این میزان بیش از ۱۸ میلیون صرف مصارف داخلی شده و تنها حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن صادر شده است. بر این اساس مصرف ظاهری فولاد کشور در این مدت نسبت به دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ رشد چهار الی ۱۳ درصدی داشته است.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت ماه، از دو میلیون و ۲۸ هزار تن مجموع مقاطع طویل فولادی، یک میلیون و ۷۳۹ هزار تن در داخل مصرف شده که نسبت به یک میلیون و ۵۱۲ هزار تن مصرفی در دو ماهه ابتدایی سال گذشته پنج درصد بیشتر است. اعداد و ارقام نشان می دهد که قیمت میلگرد به عنوان یکی از مقاطع طویل فولادی در این دوماه، علی رغم افزایش تولید، رشد داشته است.

کمترین افزایش مصرف به لحاظ درصد افزایش متعلق به شمش فولاد (فولاد میانی) است که چهار درصد نسبت به مصرف آن در مدت مشابه سال گذشته (چهار میلیون و ۶۳۸ هزار تن) رشد داشته است. از مجموع پنج میلیون و ۸۸۵ هزار تن شمش فولادی تولید در دو ماهه ۱۴۰۱، قریب به چهار میلیون و ۶۳۸ هزار تن صرف مصارف داخلی شده است.

 

بیشتر تولیدات فولاد در سال 1401، در بازار داخلی مصرف شده است.

 

اما در فروردین و اردیبهشت ماه امسال، میزان تولید محصولات فولادی سه میلیون و ۷۹۷ هزار تن ثبت شده که سه میلیون و ۵۷۸ هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته است و بدین ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ که سه میلیون و ۱۸۲ هزار تن بوده، ۱۲ درصد افزایش مصرف را رقم زده است. هرچه میزان تولید بیشتر شده است، نرخ مقاطع نیز در بازار بیشتر دچار نوسان شده است تا آنجایی که قیمت تیرآهن در بازار آهن طی این دوماه روند صعودی داشته است.

در دو ماهه ابتدایی امسال در مجموع یک میلیون و ۸۳۹ هزار تن مقاطع تخت فولادی در داخل مصرف شده است که نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته معادل یک میلیون و ۶۷۰ هزار تن، ۱۰ درصد بیشتر شده است.

بر اساس آمار بیشترین رشد مصرف ظاهری فولادی‌ها در این مقایسه آماری متعلق به آهن اسفنجی است که با افزایش ۱۳ درصدی، در مجموع دو ماهه سال ١۴٠۱ به شش میلیون و ۵۳۷ هزار تن رسیده است. آهن اسفنجی که در کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد نقش اساسی دارد، بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است. میزان مصرف ظاهری این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته پنج میلیون و ۷۶۵ هزار تن ثبت شده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید