نحوه خرید میلگرد با پروانه ساختمان

نحوه خرید میلگرد با پروانه ساختمان

مقالات آهن آلات
شنبه 11 تیر 1401

در سال 1382، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای کاهش نوسانات قیمت در بازار آهن و کنترل بهتر آن، دستور به تشکیل بورس کالا و ارائه محصولات در آن را داد. این وزارتخانه برای خرید میلگرد از بورس کالا قوانین و محدودیت‌هایی تعیین کرد تا دست دلالان از این بازار کوتاه شود. یکی از این قوانین، خرید میلگرد با پروانه ساختمان است.  با توجه به بررسی قیمت میلگرد در بورس کالا و درب کارخانه، می‌توان به این نتیجه رسید که در بورس کالا، این محصول با قیمت کم‌تری به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد. خرید میلگرد از بورس کالا نیاز به یک سری مدارک و مجوزها دارد که افراد حقیقی و حقوقی، نیاز به تهیه آن‌ها دارند. 
برای آشنایی با این مدارک و مجوزها، محدودیت‌ها، مزایا و معایب خرید میلگرد از بورس کالا با این مقاله از گرفت همراه باشید. 

سهمیه میلگرد دولتی به چه زیربناهایی تعلق می گیرد؟

 قیمت به صرفه میلگرد دولتی باعث شده تا بسیاری از فعالان ساخت و ساز به فکر تهیه میلگرد مورد نیاز خود از بورس کالا باشند. این کار می‌تواند تا حدی هزینه‌های اولیه را کاهش دهد؛ اما همان‌طور که گفتیم برای خرید میلگرد با پروانه ساخت، محدودیت‌های هم وجود دارد. 
یکی از این محدودیت‌ها متراژ ساختمان است. با توجه به تاییدیه وزارت صمت، میلگرد دولتی تنها به ساختمان‌هایی با زیربنای حداقل 1000 متر مربع تعلق می‌گیرد. 

با داشتن پروانه ساخت چه تناژ میلگردی می توان از بورس دریافت کرد؟

وزارت صمت برای جلوگیری از خرید مازاد میلگرد از بورس کالا و ورود آن به بازار سیاه، محدودیت دیگری مشخص کرده است. افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند با استفاده از پروانه ساختمان، به ازای هر متر مربع زیر بنا، 50 کیلوگرم آهن خریداری کنند. 

 

نحوه تهیه میلگرد با پروانه ساختان را در این مقاله توضیح می‌دهیم

 

شرایط دریافت سهیمه میلگرد از بورس کالا

برای خرید میلگرد با پروانه ساختمان، افراد حقیقی و حقوقی نمی‌توانند به طور مستقیم اقدام کنند. در واقع افراد خواهان خرید میلگرد دولتی باید این کار را به کارگزار بورس کالا واگذار کنند. با توجه به این موضوع در مرحله اول باید کارگزار بورس مشخص شود.
در مرحله بعدی نیاز به کد بورسی است. هر شخص حقیقی یا حقوقی برای انجام معاملات در بورس کالا با کد بورسی خود شناخته می‌شود. گرفتن کد بورسی تنها یک بار الزامی است و شما می‌توانید در همه معاملات خود در بورس کالا از آن استفاده کنید. 

مدارک لازم برای گرفتن کد بورسی افراد حقیقی 

شخص یا افراد حقیقی برای گرفتن کد بورسی باید اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی خود را همراه با فرم پر شده درخواست دریافت کد بورسی، به کارگزاری تحویل دهند. در فرم درخواست، شما باید اطلاعاتی مانند شماره حساب، آدرس، کد پستی، شماره ثابت و همراه خود را ثبت کنید. بعد از تحویل این مدارک، کارگزاری فرایند دریافت کد را برای شما انجام می‌دهد.

دریافت کد بورسی حقوقی برای شرکت‌ها با مدارک مشخص

شرکت‌ها هم مانند اشخاص حقیقی برای خرید، باید کد بورسی داشته باشند. برای دریافت این کد، مدارک زیر باید به کارگزاری منتخب تحویل شود:
• کپی از اطلاعیه ثبت شرکت در روزنامه
• کپی ثبت آخرین تغییرات شرکت در روزنامه
• اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره
• پر کردن فرم درخواست دریافت کد بورسی مشتریان حقوقی
در فرم درخواست، باید اطلاعات هویتی سهامداران با بیش از 10 درصد سهم، شماره حساب شرکت و افرادی که حق امضا دارند، ثبت شود. 

مزایای خرید میلگرد با پروانه ساختمان

خرید میلگرد با پروانه ساختمان برای افراد مختلف فعال در زمینه ساخت و ساز مزایای زیادی دارد که از جمله آن باید به موارد زیر اشاره کرد:

 

نقش بورس کالا در تهیه میلگرد با پروانه ساختمان چیست

 

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

بعد از دریافت کد بورسی، شما باید برای هر خرید یک فرم درخواست، پر کنید. در این فرم شما باید اطلاعات کالای مورد نظر خود مثل نوع میلگرد، کارخانه سازنده، تناژ مورد نیاز و حداکثر مبلغ قابل پرداخت را وارد کنید. 
بعد از تحویل فرم به کارگزاری، برای تضمین انجام معامله، باید 10 درصد از حداکثر مبلغ قابل پرداخت ثبت شده در فرم درخواست خرید را به حساب کارگزاری واریز کنید. کارگزاری در صورت انجام معامله، کارمزد خود را از این مبلغ کسر می‌کند. 
باید به این نکته توجه کنید که در صورت عدم توانایی شما در تامین هزینه‌ها و فسخ معامله خرید، کارگزاری اجازه دارد، مبلغی از این 10 درصد را به عنوان جریمه برداشت کند. 

میلگرد سهمیه‌ای در کدام روز و چه ساعتی در بورس عرضه می شود؟

هر یک از کالای بورس، در زمان مشخصی ارائه می‌شوند. سازمان بورس اوراق بهادار، زمان ارائه میلگرد را ساعت 10 و 30 روز چهارشنبه هر هفته اعلام کرده است. با توجه به این موضوع، نماینده کارگزاری باید در این زمان در بورس کالا حضور داشته باشد و با توجه به توان مالی مشتری و قیمت میلگرد روی تابلو، برای خرید اقدام کند. 

نرخ میلگرد دولتی چقدر است؟

نرخ میلگرد دولتی برخلاف میلگرد بازار آزاد، ثبات بیشتری دارد؛ اما این به معنی یک نرخ ثابت و همیشگی نیست. 

تعیین قیمت میلگرد در بورس بر چه اساسی است؟

فاکتورهای مختلفی بر تعیین نرخ میلگرد در بورس تاثیرگذار هستند. برخی از این فاکتورها ممکن است باعث افزایش و برخی باعث کاهش قیمت این محصول شوند؛ اما قیمت نهایی براساس برآیند این فاکتورها تعیین می‌شود. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر نرخ این محصول میلگرد در بورس کالا باید به موارد زیر اشاره کرد:
• نرخ تورم
• میزان تولید کارخانه‌ها و نیاز بازار داخلی
• قیمت دلار
• قیمت نفت
• میزان صادرات میلگرد و آهن
• تغییر در هزینه‌های باربری

نکاتی که باید در خرید میلگرد با پروانه ساخت مورد توجه قرار داد

در هنگام خرید میلگرد با پروانه ساخت باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید تا از خرید خود بیشترین سود را ببرید. از جمله مهم‌ترین این نکات باید به موارد زیر اشاره کرد:
1. با توجه به حداقل تناژ تهیه میلگرد یعنی 20 تن و قیمت آن اقدام به خرید کنید؛ چون در صورت عدم توانایی پرداخت هزینه حداکثر تا 3 روز کاری، مجبور هستید به کارگزاری جریمه دیرکرد پرداخت کنید. 

 

خرید میلگرد با پروانه ساختمان چطور امکان پذیر است ؟

 

2. اگر تا 10 روز کاری هزینه میلگرد خریداری شده را پرداخت نکنید، معامله فسخ خواهد شد؛ اما شما مجبور به پرداخت هزینه‌های مربوط به کارگزاری خواهید بود.
3. در انتخاب کارگزاری خود دقت کنید؛ چون قیمت‌ها در بورس به صورت رقابتی ارائه می‌شوند و مهارت کارگزاری می‌تواند بر قیمت تمام شده تاثیر زیادی داشته باشد.
4. به زمان عرضه و حواله میلگرد در بورس کالا دقت کنید. 

اگر قصد خرید میلگرد با پروانه ساختمان را دارید باید بدانید که احتمال دارد سبد مورد نیاز شما (نوع میلگرد مورد نیاز شما) در هر چهارشنبه ارائه نشود. با توجه به این موضوع ممکن است خرید میلگرد زمان‌بر شود؛ پس در برنامه‌ریزی‌های خود، این موضوع را در نظر بگیرید تا با مشکلی مواجه نشوید. 

سخن پایانی

در این مقاله از گرفت در مورد خرید میلگرد دولتی، مدارک مورد نیاز و نحوه انجام آن با شما صحبت کردیم. گرفت یک سایت فعال در زمینه اطلاع‌رسانی اخبار بازار آهن و ارائه خدمات آنلاین در این زمینه است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت‌های بازار آهن ایران به صورت لحظه‌ای به سایت ما مراجعه یا ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403