تخفیف های روسیه، شوک بزرگی به تولید فولاد ایران وارد کرد

تخفیف های روسیه، شوک بزرگی به تولید فولاد ایران وارد کرد

اخبار
شنبه 04 تیر 1401

بر اساس گزارش های ماهانه انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در ماه مه سال 2022 به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته، 18 درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. طبق این آمار، تولید فولاد ایران در سال جاری به شدت کاهش داشته و این اتفاق باید علت یابی شود.

براساس گزارشی که روز چهارشنبه اول تیرماه 1401 منتشر شد، اعلام گردید که کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد ایران در سال 1400 توانسته بودند 2.3 میلیون تن فولاد تولید کنند که این آمار در مدت زمان مشابه افت داشته است. همچنین، در ماه آوریل نیز تولید فولاد ایران با افت ۲۱ درصدی همراه بود.

 

تولید فولاد ایران با توجه به تخفیفات روسیه به خریداران، کاهش یافته است.

 

پیرو این اتفاق، خبرگذاری های داخلی گزارشاتی را منتشر کردند که دلیل اختلال های بازار صادراتی فولاد ایران به علت میزان تخفیفات قابل توجهی است که روسیه برای مقاطع فولادی خود در نظر گرفته است. قیمت روز محصولات فولادی را می توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، در گفتگویی اظهار داشت:

چین، افغانستان، تایلند و کره جنوبی جزو مشتریان بزرگ فولاد ایران بودند؛ اما روسیه با تخفیف های ۱۵ تا ۲۰ درصدی که بر روی محصولات خود اعمال کرده است، باعث شد تا این کشورها نیازهای فولادی خود را از روسیه تامین کنند.صادرات دوماهه فولاد تقریبا به صفر رسیده و بسیاری از شرکت‌ها تولید خود را کاهش داده‌اند. در حال‌ حاضر روسیه قیمت فروش فولاد خود را بسیار پایین آورده تا معامله‌کننده حاضر شود ریسک خرید را بپذیرد. این در حالی است که ایران در دوران تحریم هم قیمت‌های فولاد خود را به ۱۵ درصد کمتر از CIS رسانده بود اما روسیه تخفیف‌های خود را به ۲۰ درصد رسانده است. این در حالی است که افزایش عوارض صادراتی، بهای فولاد ایران را گران‌تر از فولاد روسیه کرده است.

شهرستانی می‌گوید: 

بر اساس مقررات تولیدکنندگان فولاد محصول خود را در بورس عرضه می‌کنند و اگر محصول در بورس تقاضا نداشت، صادر می‌شود اما ناگهان عوارض نجومی برای صادرات فولاد وضع می‌شود و در حالی‌ که بسیاری از کالاها از جمله فولاد در بورس خریداری نشده بود، تصمیم به صادرات آن گرفته می‌شود اما وضع عوارض سنگین صادراتی و قیمت‌شکنی روسیه سبب شده است که صادرات فولاد به حدود صفر برسد و این اتفاق هم در صنعت فولاد و هم در صنایعی مثل مس، آلومینیوم، روی، سرب یا پتروشیمی تکرار شده است.

او ادامه می‌دهد: 

فقط در بخش فولاد جلوی صادرات نزدیک به دو میلیون تن گرفته شد و اگر بخواهیم زیان سایر صنایع را به حساب آوریم، با نرخ روز بازار جهان بیشتر از پنج میلیارد دلار فرصت درآمد ارزی تا امروز از دست رفته است. ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌ها هم به دلیل اینکه دیگر تولید برایشان توجیه ندارد، تولیدشان را کاهش داده‌اند.

تمامی این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که با نزدیک‌شدن به ماه‌های گرم سال و چالش تولید انرژی در ایران، تولیدکنندگان فولاد احتمالا باید منتظر جیره‌بندی برق باشند. بر اساس آمارهای مجمع جهانی فولاد، زمانی که تحریم های غرب علیه روسیه شدت گرفته بود، تولید فولاد ایران نیز روند صعودی داشت اما از ماه آوریل شدت این تحریم ها و دنبال آن روند تولید فولاد ایران با کاهش همراه شد به طوری که تولید ۵ ماهه فولاد ایران با افت ۱۱ درصدی همراه بود و به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید