اثر کاهش نرخ ارز بر قیمت مقاطع طویل فولادی بازار آهن

اثر کاهش نرخ ارز بر قیمت مقاطع طویل فولادی بازار آهن

اخبار
چهارشنبه 01 تیر 1401

روند قیمت محصولات فولادی در بازار آهن و فولاد داخلی در حال کاهش است، بنابراین مدیران صنایع فولاد داخلی به دنبال راه هایی برای فروش محصولات خود با قیمت های پایین تر هستند تا موجودی انبارهای خود را ترخیص کنند و بتوانند محصولات جدید تولید کنند. روند نزولی ارزش دلار یکی از دلایل رکود در بازار فولاد است. انتشار قیمت پایه برای شمش های عرضه شده در بورس علاوه بر بحث نرخ دلار، فروشندگان میلگرد را به کاهش قیمت ترغیب کرده تا تفاوت منطقی بین قیمت شمش و میلگرد ایجاد شود.

این هفته، رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در دو تاریخ یعنی شنبه 28 خرداد و سه‌‌‌شنبه 21 خرداد میزبان عرضه شمش فولاد بود. ابطال بخشی از معاملات شمش فولاد هفته گذشته (سه‌‌‌شنبه 24خردادماه) به دلیل رقابت زیاد خریداران باعث شد تا مجددا رینگ شمش فولاد در روز ابتدایی هفته جاری برگزار شود. به این ترتیب، در روز 28 خرداد، فولادسازان بالغ بر 90‌هزار تن شمش فولاد را با قیمت پایه 12‌ هزار و 990 تومان رهسپار بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کردند که برای این حجم محصول تقاضای تقریبا دو برابری در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه‌شده منجر شد.

 

ارزش قیمت محصولات فولادی به تبعیت کاهش قیمت دلار دچار افت  شده است.

 

اگرچه عرضه‌‌‌های هفته قبل، به دلیل رقابت زیاد خریداران ابطال شده بود، اما مجددا متقاضیان شمش فولاد برای کسب سهم از این عرضه‌‌‌ها نیز به رقابت قیمتی با یکدیگر پرداختند و به این ترتیب در نهایت میانگین نرخ فروش شمش فولاد در این روز به 15‌ هزار و 360 تومان رسید که این میانگین قیمتی بالاتر از نرخ‌های ابطال‌شده در معاملات هفته قبل بود. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌ کالا در روز شنبه 28 خرداد نسبت به قیمت پایه رشد 2/ 18 درصدی داشت.

در شرایطی، رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران رونقی قابل‌توجه دارد که بهای این محصول در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته است و اغلب پیش‌بینی‌‌‌ها از استمرار روند کاهش نرخ در میان‌مدت حکایت دارد. با وجود این، سیگنال‌‌‌های مثبت تورمی و ارزی و احتمال افت تولید و عرضه شمش فولاد به بازار در هفته‌‌‌های آینده به دلیل قطعی برق فولادسازان باعث شد تا متقاضیان از عرضه‌‌‌های شمش فولاد استقبال کنند. در این شرایط، افزایش فاصله قیمت میان نرخ ارز آزاد و نیمایی نیز مزید بر علت شد و زمینه افزایش تقاضا برای شمش فولاد را مهیا کرد.

قیمت پایه شمش فولاد براساس نرخ ارز نیمایی تعیین می‌شود، اما نرخ ارز در بازار آزاد ذهنیت قیمتی در بازار را رقم می‌‌‌زند. در چنین شرایطی با افزایش فاصله میان دو نرخ ارز، اگرچه بهای پایه کاهش پیدا می‌کند، اما نرخ ارز آزاد به ذهنیت قیمتی فعالان بازار جهت داده و زمینه رشد قیمت را فراهم می‌کند. عرضه‌‌‌های اعتباری نیز عامل دیگری است که برخی فعالان این بازار، آن را عاملی در جهت افزایش تقاضا می‌‌‌دانند. فروش اعتباری در شرایطی که بازار در رونق به سر می‌‌‌برد، بر رقابت حاکم بر معاملات می‌‌‌افزاید.

بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در هفته گذشته تا مرز 19‌ هزار تومانی شدن هم پیش رفت؛ اما این صعود قیمتی در این بازار ماندگار نشد. سیگنال‌‌‌های ارزی و تورمی، رقابت بر سر خرید شمش و مقاطع فولادی از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران و افزایش نرخ سیمان به‌‌‌عنوان دیگر محصول مصرفی در صنعت ساختمان، زمینه اوج‌‌‌گیری بهای سیمان را در بازار جهانی فراهم کرد. با این حال، انباشت محصول در انبار تجار و نبود تقاضای مصرفی در بازار داخل باعث شد تا از تب و تاب صعود قیمتی در این بازار کاسته شود.

 

قیمت محصولات طویل فولادی، در بازار آهن دچار کاهش شده است.

 

وضعیت قیمت مقاطع فولادی طویل در بازار روز گذشته به شرح زیر بود:

  • در بازار روز گذشته، قیمت میلگرد کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشت.
  • نبشی و ناودانی در تعدادی از مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه بودند اما در اکثر شرکت های تولیدی شاهد ثبات قیمت این محصولات بودیم. البته لازم به ذکر است که قیمت نبشی در برخی از شرکت ها با افزایش ۲۰۰ تومانی همراه بود.
  • در شرکت ذوب آهن، قیمت تیرآهن به ازای هر کیلو کاهش ۱۵۰ تا ۴۰۰ تومانی داشت و سایر شرکت ها که در زمینه فروش این محصول فعالیت داشتند تغییری در قیمت هایشان مشاهده نمی شد. محصولات پرفروش ذوب آهن با ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان کاهش به فروش رسید. 
  • در بازار پروفیل، سه شرکت ثبات قیمت داشتند و شرکت نیکان با ۲۰۰ تومان کاهش محصولاتش را به فروش رساند.
دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید