اهمیت ایجاد توازن در زنجیره فولاد از مسیر بورس کالا

اهمیت ایجاد توازن در زنجیره فولاد از مسیر بورس کالا

اخبار
شنبه 28 خرداد 1401

جهاندار شکری، عضو هیئت مدیره انجمن ملی فولاد، طی جلسه هم اندیشی رسته ذوب القایی که در تاریخ 24 خرداد برگذار شد، اظهار کرد:

به منظور پیگیری و رفع مشکلات کارخانجات ذوب القایی کشور، یک کارگروه تخصصی متشکل از ۹ نفر از مدیران واحدهای ذوب القایی ایجاد شد که هرکدام از این ۹ نفر از مناطق مختلف کشور هستند و این افراد موظف اند مسائل و مشکلات کارخانجات ذوب القایی را به‌صورت تخصصی و دقیق بررسی کنند.

شکری در ادامه افزود: 

مهندس امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت که در این جلسه حضور داشت، تاکید بر ایجاد توازن قیمتی در زنجیره فولاد از مسیر بورس کالا داشت. مهندس امیری همچنین تأکید کرد که انجمن فولاد از این پس در جلسات کارگروه مدیریت بازارِ وزارت صمت حضور مستمر خواهد داشت.

 

لازم است که برای توازن قیمت در زنجیره فولاد، بورس کالا وارد عمل شود.

 

جهاندار شکری خاطرنشان کرد: 

در این جلسه مدیران کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد،از نگاه متوازن به تمام حلقه‌های زنجیره فولاد به عنوان امری مهم یاد کردند.

توسعه پایدار زنجیره فولاد و تداوم تولید در صورتی امکان پذیر است که سود متوازن و منصفانه برای تمامی حلقه‌های زنجیره فولاد برقرار باشد.

تمامی شرکت‌ها بر سر این موضوع اتفاق نظر داشتند که با اتحاد و همبستگی تمام حلقه‌های زنجیره فولاد می توان مشکلات و مسائل را برطرف کرد و کلید رفع موانع تولید، همدلی و همبستگی تمام رسته‌های زنجیره فولاد است.

حمایت از فرآوری برای توازن در زنجیره فولاد

مسعود رازفر، عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره وضعیت زنجیره تولید فولاد در زمان رکود بازار سنگ‌آهن، اظهار کرد: 

سنگ‌آهن نخستین حلقه از زنجیره تولید فولاد به شمار می‌رود. در واقع سنگ‌آهن را می‌توان اصلی‌ترین حلقه دانست زیرا تولید فولاد وابسته به استخراج این ماده معدنی خواهد بود. 

وی ادامه داد: 

اگر بخواهیم وضعیت زنجیره تولید فولاد در ۲ سال گذشته که سنگ‌آهن با رکود روبه‌رو شده را بررسی کنیم باید گذری بر حلقه‌های بعدی که فرآوری سنگ‌آهن را شامل می‌شود، بزنیم. نمی‌توان تنها سنگ‌آهن را بر بوته نقد قرار داد بلکه باید بررسی کرد در این مدت چه میزان فعالیت در بخش‌های فرآوری انجام شده است. 

 

قیمت سنگ آهن، اثر بسیار زیادی در رکود بازار آهن داشته است.

 

قیمت روز محصولات فولادی را می توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

رازفر تصریح کرد: 

با کاهش رونق اقتصادی صادرات سنگ‌آهن، معادن نیز از رونق افتاده برخی از آنها فعالیت خود را متوقف کردند. در این زمان باید عملکرد واحدهای فرآوری را نقد کرد. آن وقت متوجه خواهیم شد تا چه اندازه توازن در زنجیره تولید فولاد ایجاد شده است. به گفته عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، خوشبختانه واحدهای گندله و کنسانتره‌سازی در مدت یادشده فعالیت خوبی داشته‌اند، اما موضوع اصلی این است که از تجربه‌های گذشته باید درس گرفت و از این درس در برنامه‌ریزهای خود استفاده کنیم. 

رازفر با اشاره به وضعیت گذشته سنگ‌آهن به ویژه در دوران رونق صادرات، اظهار کرد: 

زمانی که صادرات سنگ‌آهن رونق داشته و خرید و فروش‌ها با قیمت‌های مناسب انجام می‌شد، برخی اقدامات و تصمیم‌گیری‌های توانست از توسعه این رونق جلوگیری کند. 

وی در ادامه افزود: 

امروز اگر حمایت از فعالیت‌های واحدهای فرآوری انجام شود، دستیابی به اهداف ۱۴۰۴ آسان‌تر خواهد بود. امروز با کاهش رونق در بازار صادراتی سنگ‌آهن واحدها می‌تواند فعالیت خود را وارد حلقه دوم یعنی فرآوری کنند. با این اقدام نیاز تولید ۵۵میلیون تن فولاد نیز تامین خواهد شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید