کمبود انرژی؛ بزرگترین چالش تولید فولاد در حال حاضر!

کمبود انرژی؛ بزرگترین چالش تولید فولاد در حال حاضر!

اخبار
دوشنبه 23 خرداد 1401

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه، بزرگترین چالش تولید محصولات فولادی در شرایط کنونی را کمبود انرژی عنوان کرد و گفت: اکنون مهم‌ترین موضوع در سطح کشور، هدررفت انرژی است و شدت مصرف در کشور بالاست و اگر بتوان مصرف انرژی را بهینه‌سازی کرد، به‌طور قطع کمک‌رسان خواهد بود و با مدیریت صحیح مصرف می‌توان بخش زیادی از مشکلات را حل کرد.

کمتر کسی ماجرای خاموشی‌های گسترده با برنامه و بدون برنامه سال ۱۴۰۰ را از یاد برده است؛ به‌خصوص اینکه در جریان این خاموشی‌ها، هم بخش خانگی و کشاورزی با قطعی برق مواجه شدند و هم چراغ بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی خاموش شد؛ تولید دچار مشکل شد و بسیاری از کارگران بیکار شدند. شیفت‌های کاری از بین رفتند و خاموشی بسیاری از خطوط تولیدی را فراگرفت و حالا در اولین سال از قرن جدید، روز از نو و روزی از نو. بسیاری از واحدهای تولیدی نگران سرنوشتی هستند که عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشور در سال‌های گذشته برای آن‌ها رقم زده و نه‌تنها فرصت تولید و توسعه را از آن‌ها گرفته، بلکه ارزآوری آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و از اشتغال آن‌ها کاسته است.

با خطر جدی کمبود برق و انرژی مواجه هستیم

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در مورد محدودیت‌های تأمین انرژی برق گفت: 

امسال نیز تهدید کمبود برق و انرژی گاز کماکان جدی است؛ با این تفاوت که در سال گذشته، بی‌برنامگی و عدم اعلام برنامه دقیق برای خاموشی‌ها یکی از مشکلات جدی صنعت فولاد کشور و ازجمله فولاد مبارکه به شمار می‌رفت و به صنعت ضربه وارد کرد.

 

کمبود برق یکی از چالش های بزرگ تولید محصولات فولادی است.

 

به گفته امیر طباطباییان، امسال در زمینه یادشده هنوز محدودیتی اعمال نشده است، هرچند زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که با ارائه برنامه به کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد و صنایع پرمصرف کشور بتوانند هم‌زمان با اوج مصرف برق، برنامه‌های کاهش تولید ازجمله رفتن برخی از خطوط تولیدی به اورهال و تعمیرات اساسی را اجرا کنند.

وی تصریح کرد: 

البته دمای پایین هوا در اردیبهشت ۱۴۰۱ و بارش‌های سال پیش به دیرتر شروع شدن محدودیت‌های برق کمک کرده است. ازاین‌رو تصور ما این است که دولت محدودیت‌ها و خاموشی‌های برق را دیرتر اعلام کند، هرچند به‌طور قطع محدودیت تأمین برق وجود خواهد داشت و ما را دچار مشکل خواهد کرد.

وی با اشاره به راهکارهای پیش‌بینی‌شده برای مواجهه با کمبود برق در سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: 

هم‌اکنون در حال احداث نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر هستیم، ولی هیچ‌یک به نتیجه اصلی که تولید انرژی الکتریکی باشد، نرسیده است. برنامه ما آن است که نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی با راندمان بالا در فولاد مبارکه را قبل از شروع محدودیت‌های سال ۱۴۰۲ به مدار تولید بیاوریم که در حال حاضر عمده تجهیزات اصلی توسط شرکت مپنا ساخته شده و عملیات اجرایی پروژه در حال انجام و با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

طباطباییان خاطرنشان کرد: 

در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر (انرژی خورشیدی و بادی) نیز اقداماتی برنامه‌ریزی شده که بتوانیم از این محل نیز بخشی از انرژی خود را تأمین کنیم. ازجمله احداث اولین نیروگاه‌های خورشیدی روی سطح آب به ظرفیت ۳۵ مگاوات را در برنامه داریم که هم‌اکنون در حال شناسایی پیمانکار هستیم و بخشی از انرژی تولیدی آن برای پیک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. نیروگاه خورشیدی ۵۴۰ مگاواتی در مرحله اخذ مجوزهای لازم، اختصاص زمین و تعیین پیمانکار است و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به شمار می‌رود. نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی بادی نیز در منطقه میل نادر استان سیستان و بلوچستان در مرحله اختصاص زمین و اخذ مجوزهای لازم است و ساختگاه دیگر نیروگاه بادی به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات هم در استان خراسان رضوی و شهرستان خواف در حال بررسی و مطالعه است تا بتوان با راه‌اندازی این نیروگاه‌ها بخشی از انرژی موردنیاز هلدینگ فولاد مبارکه را تأمین کرد.

به گفته وی، مجموعه اقدامات یادشده از سوی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان طراحی شده تا به‌مرور زمان ظرفیت‌های بیشتر برق را به مدار بهره‌برداری وارد کند و برای تأمین انرژی برق موردنیاز خود از آن‌ها بهره بگیرد. پروژه‌های دیگری نیز در قالب بهینه‌سازی انرژی یا استفاده از ظرفیت‌های بهبود مصرف برق پیش‌بینی ‌شده است.

 

فولاد مبارکه برای تامین انرژی خود اقدام به تاسیس نیروگاه کرده است.

 

بهینه‌سازی مصرف انرژی نیازمند مشوق‌های قانونی

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز لازم است که از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه راه‌اندازی شود تا مشوقی برای تمامی صنایعی باشد که در حوزه بهینه‌سازی انرژی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در اصل ما راهکار را می‌دانیم ولی هیچ مشوقی برای سرمایه‌گذاران در حوزه بهینه‌سازی انرژی ایجاد نکرده‌ایم و بهتر است با مشوق‌های عملی بهینه‌سازی را عملیاتی کنیم. در واقع اگر با بهینه‌سازی منفعتی به سرمایه‌گذار نرسد، کسی دنبال این کار نخواهد رفت.

وی درمورد اینکه چقدر از ظرفیت‌های تولیدی فولاد مبارکه بابت کمبود برق و گاز و مواد اولیه معطل مانده است، گفت: 

در کل کشور به‌خاطر نبود انرژی در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۶ میلیارد دلار صادرات بخش فولاد از دست رفت. باید به این نکته اشاره کرد که در کشور حدود ۳۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد خام داریم که سال گذشته حدود ۲۷ میلیون تن تولید شده است. عمده این افت تولید یا به دلیل قطعی برق بوده یا اعمال محدودیت در حوزه تأمین گاز که به‌هرحال، اثر منفی خود را بر تولید بر جای گذاشته است.

قیمت روز محصولات فولادی را در لیست زیر می توانید مشاهده کنید:

طباطباییان با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های انرژی و بهینه‌سازی می‌توانند کمک کنند، افزود: 

با چند شرکت دانش‌بنیان در حوزه بهینه‌سازی انرژی و تولید تکنولوژی‌های جدید وارد تعامل شده‌ایم و این شرکت‌ها می‌توانند در حوزه بهینه‌سازی و تأمین منابع انرژی یاری‌رسان ما باشند. ضمن اینکه در حوزه بومی‌سازی و مهندسی معکوس تجهیزات دارای راندمان بالا در دنیا نیز این شرکت‌ها می‌توانند نقش‌آفرین باشند. شرکت‌های فعال در این حوزه در صورتی که پیشنهادهای فنی و اقتصادی در حوزه بهینه‌سازی انرژی و جایگزینی تجهیزات با راندمان بالا ارائه دهند، پیشنهادهایشان بررسی می‌گردد و اگر امکان آن به لحاظ اجرایی و مالی فراهم باشد، از آن استفاده می‌شود.

 

قیمت محصولات فولادی مانند میلگرد و تیرآهن و ... به عوامل مختلفی چون تامین انرژی بستگی دارد.

 

دولت باید سیاست‌گذاری صحیح در حوزه بهینه‌سازی داشته باشد

وی درباره برون‌رفت از مشکلات حوزه تأمین پایدار انرژی تصریح کرد: 

مهم‌ترین موضوع، بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه صنعتی، تولیدی، تجاری و کشاورزی است. اکنون مهم‌ترین موضوع در سطح کشور، هدررفت انرژی است و شدت مصرف انرژی در کشور بالاست و اگر بتوان مصرف انرژی را بهینه‌سازی کرد، به‌طور قطع کمک‌رسان خواهد بود و با مدیریت صحیح مصرف می‌توان بخش زیادی از مشکلات را حل کرد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد:

دولت باید با سیاست های درست، ابزارها و ساختارهای لازم را برای بهینه سازی مصرف انرژی در حین ساخت زیرساخت ها فراهم کند. با وجود سختی‌های فراوان، دسترسی به فناوری‌های روز در دنیای تحریم امکان‌پذیر است، اما مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان ما باید در این مسیر حرکت کنند و این فناوری‌ها را به‌صورت بومی‌سازی تولید یا مهندسی معکوس کنند. حمایت بخش دولتی و خصوصی نیز در این زمینه بسیار مهم است؛ حمایت از این شرکت ها باید مستمر باشد تا به نتیجه برسیم و شاهد اتفاقات خوب باشیم.

به گفته وی، تنها دغدغه تولیدکنندگان فولادی و همچنین فولاد مبارکه باید تولید و مدیریت این بخش باشد، نه اینکه نگران وظایف مدیران حوزه انرژی، آب، برق و گاز باشند که به وظایف خود عمل نمی‌کنند. این درست نیست و هر بخشی باید در حیطه کاری خود درست کار کند تا تولیدکنندگان دچار مشکل نشوند. به طور کلی تولیدکنندگان نباید به دنبال تامین زیرساخت ها باشد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید