برق اختصاص داده شده به صنایع فولادی کافی نیست!

برق اختصاص داده شده به صنایع فولادی کافی نیست!

اخبار
شنبه 21 خرداد 1401

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگویی با شبکه خبر، درباره مقدار برق تخصیص یافته به صنایع و کارخانجات فولادی کشور اظهار کرد:

صنایع فولاد و آلومینیوم از صنایعی هستند که برای تولید نیاز به انرژی دارند، اما میزان مصرف برق آن ها از برق تولید شده در کشور کمتر از 10 درصد است. این روزها که با مشکل کمبود برق مواجه هستیم، وزارت نیرو به شرکت ها اعلام کرده است که مقدار مصرف برق خود را کاهش دهند.

وی گفت: 

درخواستی که وزارت برق از تولیدکنندگان دارد نیاز به کار کارشناسی دارد چرا که به طور مثال وقتی به شرکتی گفته می‌شود باید تا 90 درصد از دیماند خود را کاهش دهد این موضوع امکان‌پذیر نیست چرا که در اغلب موارد مقدار 10 درصد برق تخصیص‌یافته اصلاً پاسخگوی نیاز خط تولید نیست. حتی این میزان در بسیاری از موارد نمی‌تواند برای آماده‌به‌کارنگهداشتن خط تولید تا رسیدن به ساعات غیر پیک و افزایش برق تخصیص‌یافته به خط تولید مناسب باشد.

 

محصولات فولادی می شود. کاهش برق صنایع فولادی باعث کاهش تولید این کارخانه ها و و تغییرات قیمت

 

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: 

درست است که وزارت نیرو و وزارت صمت در مورد این موضوع توافق کردند ولی به نظر می‌رسد کار صحیح این باشد که اختیاری به استان‌ها داده شود تا با تعامل با مدیران شرکت‌های تولیدکننده بتوانند تصمیمات بهتری را بگیرند. چرا که به طور مثال کوره بلند و کوره قوس الکتریکی به خاطر تفاوت در مکانیزم‌ها، مصرف برق متفاوتی دارند و تصمیم‌گیری در مورد هر یک از این‌ها متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد: 

صنایع فولادی برای صنایع پایین‌دستی زیادی مواد اولیه تأمین می‌کنند و کاهش تولید در واحد بالادستی به تمام این کارخانه‌های پایین‌دستی صدمه می‌زند و باعث به‌هم‌ریختگی بازار می‌شود که به همین خاطر در موضوع تخصیص میزان برق به این صنایع و کاهش مصرف باید چنین مواردی نیز در نظر گرفته شود. کمبود برق صنایع باعث افزایش قیمت محصولات فولادی می شود، قیمت روز این محصولات را در لیست زیر می توانید مشاهده کنید: 

سبحانی تصریح کرد: 

ممکن است یک محصول فولادی مازاد بر نیاز داخلی تولید شود ولی توقف تولید آن بر واحد صنعتی تولیدکننده ضرر می‌زند ولی برای در سطح کلان کشور ممکن است ضرری ایجاد نکند که این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود.

آماده کارشناسی مجدد برای تجدیدنظر در سهمیه فولادی‌ها هستیم

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور اظهار داشت: 

بسیاری از پیشنهادات مانند دادن اختیارات به استان‌ها و... در حال اجرا شدن است و تصمیم‌گیران در استان‌ها می‌توانند جابجایی‌هایی را برای صنایع داشته باشند. برخی از تولیدکنندگان زیرمجموعه‌هایی دارند یعنی صنایعی در پایین‌دست آن‌ها هستند که باید نیاز آن‌ها نیز براورده شود؛ بنابراین قطعی باید طوری باشد که بازار صدمه کمتری ببیند.

 

سهمیه برق صنایع فولادی ها طبق نظر استانداران می تواند کم یا زیاد شود.

 

وی افزود: 

با مدیران وزارت صمت نشست‌هایی داشتیم و علاوه بر این کار کارشناسی نیز بر روی این موضوعات انجام شده تا قطعی‌ها حداقل تأثیر در بازار داشته باشد. نکته قابل توجه اینجاست که از اول سال تاکنون که محدودیت‌ها کمتر بوده است، صنعت کشور در مجموع حدود 10 درصد افزایش مصرف برق نسبت به سال گذشته داشته است. در سال گذشته نیز مصرف برق صنایع رشد قابل توجهی داشته و علاوه بر این در زمستان گذشته نیز رشد فولادی‌ها در تولید قابل توجه بوده است و فولادسازان ذخیره‌هایی را ایجاد کردند.

سخنگوی صنعت برق کشورخاطر نشان کرد: 

اگر جایی مشکلی وجود دارد و سهمیه‌ای به درستی به کارخانه های ذوب آهن و فولاد تخصیص نیافته است ما آماده کار کارشناسی برای تجدیدنظر در این زمینه‌ها هستیم.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید