آیا مصرف برق و انرژی فولاد مبارکه با استاندارهای جهانی مطابقت دارد؟

آیا مصرف برق و انرژی فولاد مبارکه با استاندارهای جهانی مطابقت دارد؟

اخبار
سه‌شنبه 17 خرداد 1401

سید امیر طباطباییان، مدیر انرژی و سیالات مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در خصوص اقدامات این کارخانه برای بهینه سازی مصرف انرژی گفت: 

برای اجرای سیاست کشور در زمینه کاهش مصرف انرژی، کمیته عالی انرژی این شرکت در سال 77 و در همان ابتدای آغاز به کار این کارخانه شروع به کار کرد. این کمیته چندین سیاست کلان از جمله سیاست تامین بی وقفه و مستمر شرکت با انرژی فعلی و آتی، بهینه سازی سیستم ها و فرآیندهای تولید برای کاهش هزینه های تولید و سیاست استانداردسازی مدیریت انرژی داشت. در این راستا با استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان و شرکت های مشاور انرژی، فرآیندها و مواردی را شناسایی کرده ایم که قابل بهبود است و در نظر داریم مصرف انرژی آنها را کاهش دهیم و به این نتیجه رسیدیم که از منابع انسانی و توانمندی آن ها برای کاهش مصرف انرژی استفاده کنیم.

همکاری با شرکت‌های دانش‌ بنیان

طباطبائیان بااشاره به انعقاد تفاهمنامه‌هایی برای تامین مستمر انرژی با شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: 

فولاد مبارکه در تابستان برای تامین برق و در زمستان برای تامین گاز باتوجه به افزایش مصرف در بخش خانگی دچار محدودیت‌هایی می‌شود. به‌تازگی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تفاهمنامه‌ای با شرکت ملی گاز ایران منعقد کرده که طی آن با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، گاز ال‌ان‌جی (LNG) تولید و ذخیره‌سازی شود تا بتوانیم از این ظرفیت برای جبران محدودیت گاز فولاد مبارکه در زمستان بهره‌مند شویم. 

 

کارخانه فولاد مبارکه با شرکت های دانش بنیان برای کاهش مصرف برق و تولید فولاد همکاری می کند.

 

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: 

چندین سال است که در دنیا از این روش برای فصول سرد سال استفاده شده و زمانی که محدودیت مصرف انرژی برای تولید فولاد وجود دارد، می‌توان با گرم کردن آن، محدودیت‌های گاز اعمال‌شده را جبران کرد. وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی این فناوری با فولاد مبارکه همکاری خواهند داشت، در صورت تحقق این امر، کمک قابل‌توجهی به صنعت نفت و گاز کشور و همچنین صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه خواهد شد. قرار است انتقال فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود و در مراحل بعدی این فناوری برای صنایع بزرگ‌تر توسعه یابد.

استانداردهای جهانی تولید فولاد

طباطبائیان با بیان اینکه مدت‌ زمان تفاهمنامه منعقدشده با شرکت ملی گاز ایران ۲ سال است، عنوان کرد: 

امکان تمدید این تفاهمنامه نیز وجود دارد. برای تولید یک تن فولاد، استانداردهای جهانی متفاوت بوده و بین ۲۵ تا ۳۲ گیگاژول برآورد شده است. در حال‌ حاضر مصرف انرژی برای تولید یک تن فولاد در شرکت فولاد مبارکه فاصله چندانی با استانداردهای جهانی انرژی ندارد. 

طباطبائیان بااشاره به تاثیر کاهش تخصیص انرژی به فولاد مبارکه در فصل‌های تابستان و زمستان بیان کرد: 

اعمال محدودیت‌های انرژی به فولاد مبارکه منجر به از دست رفتن بخش قابل‌توجهی از تولید در این شرکت خواهد شد و در صورت کاهش تولید این شرکت، تولید صنایع پایین‌دستی نیز کاهش می‌یابد و به بازار نیز لطمه وارد می‌شود.

تبدیل بخار به برق

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه برای جبران محدودیت‌های انرژی، پروژه‌های بهینه‌سازی را در دستور کار خود قرار داده، ابراز کرد: 

در این زمینه اجرای پروژه بازیابی حرارت از دود توربین گاز فولاد از سال ۹۹ آغاز شده و در حال‌ حاضر در مدار تولید است. 

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه ادامه داد: 

در این پروژه از دود، بخار تولید می‌شود و با این بخار به‌میزان ۴۰ مگاوات برق تولید خواهد شد. این روش از نظر زیست‌محیطی باتوجه به جلوگیری از انتشار ۱۶۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای در هر سال، بسیار مناسب است، چرا که منجر به کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی در نیروگاه شده و راندمان نیروگاه را نیز ۶ درصد افزایش می‌دهد. با بهینه‌سازی بیشتر در مصرف انرژی، تولید را افزایش و نرخ محصولات فولادی را کاهش خواهیم دادو به کارخانه های ذوب‌آهن و فولاد دیگر نیز می توانیم کمک کنیم.

کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در کارخانه فولاد مبارکه

طباطبائیان بااشاره به کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در پلنت جدید اکسیژن فولاد مبارکه نسبت به پلنت‌های قدیمی این شرکت یادآور شد: 

در حال‌ حاضر عملیات کاهش فشار گاز در فولاد مبارکه به‌صورت سنتی و توسط رگلاتورهای مخصوص انجام می‌شود، اما در نظر داریم این فرآیند را توسط توربین‌های انبساطی و با استفاده از فناوری جدید انجام دهیم. در این فرآیند می‌توانیم ۱۵ مگاوات انرژی الکتریکی تولید کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان و پیمانکاری در حال اجرای این پروژه هستند.

 

با استفاده از روش های جدید، کارخانه فولاد مبارکه 10 درصد کاهش انرژی داشته است.

رسالت فولاد مبارکه، تولید فولاد است

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه درباره استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در فولاد مبارکه افزود: 

رسالت فولاد مبارکه، تولید فولاد است و مسئولیتی برای تامین برق و گاز کشور ندارد، اما باتوجه به شرایط فعلی به یاری وزارت نیرو شتافته و تفاهمنامه‌ای مشترک با وزارت صنعت،معدن و تجارت و نیرو منعقد کرده تا با سرمایه‌گذاری‌های موثر، در تامین انرژی موردنیاز صنایع کشور مشارکت کند. قرار است صنایع بزرگ کشور با سرمایه‌گذاری‌های کلان، به‌میزان ۱۰ هزار مگاوات انرژی الکتریکی به ظرفیت کشور اضافه کنند که سهم فولاد مبارکه در این زمینه ۱۵۰۰ مگاوات خواهد بود. از این میزان هزار مگاوات آن در نیروگاه حرارتی با راندمان ۵۹ درصد تولید می‌شود. 

لیست قیمت محصولات فولادی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان را در لیست زیر می توانید مشاهده کنید:

طباطبائیان تصریح کرد: 

از طریق احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و موارد دیگری که در دست بررسی داریم، ۵۰۰ مگاوات برق تولید خواهد شد و در آینده نزدیک، خبرهای خوبی از آن منتشرمی‌شود. توربین‌های گازی نیروگاه حرارتی در تابستان و توربین‌های بخار آن طی ۲ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. ۳۰ درصد عملیات ساخت نیروگاه خورشیدی نیز در تابستان سال آینده و در قالب فاز اول بهره‌برداری می‌شود و به‌مرور زمان طی ۲ تا ۳ سال آینده، همه ظرفیت آن وارد مدار خواهد شد. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید