شوک جدید در بازار آهن

شوک جدید در بازار آهن

اخبار
دوشنبه 16 خرداد 1401

در تعطیلات اخیر شاهد نوسانات شدیدی در قیمت آهن‌آلات بودیم، که خارج از انتظار بود. چیزی که انتظار میرفت دست‌کم ثابت ماندن قیمت روزانه آهن بود. اما با افزایش قیمت شدید در بخش‌های مختلف بازار دچار شوک جدید شد. 

از موارد تاثیرگذار این اتفاق می‌توان به بازار ارز اشاره کرد که حتی به قیمت 32 هزار تومان نیز نزدیک شد. در یک ماه گذشته بازار ارز نیز افزایش قیمت زیادی در حدود 3 هزار و 690 تومان داشته است. 

تغیرات قیمت چشمگیر بازارآهن در هفته اخیر

از جمله آهن‌آلاتی که قیمت آنها در نواسات بازار اخیر دستخوش تغییرات شد، می‌توانیم به قیمت میلگرد اشاره کنیم که در قسمتی از بازار با افزایش 100 الی 300 تومانی اعلام شد. در بخش‌های دیگر بازار از جمله ناودانی و تیرآهن بازار تقریبا ثابت بوده است اما برخی از شرکت‌ها افزایش 100 تا 350 تومانی را برای قیمت تیرآهن خود اعلام کردند. تغییر قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود اما در بخشی از بازار نیز در حدود 150 الی 250 تومان بیشتر شده است. در قسمت شاخه فروشی تیرآهن نیز تنها کارخانه ذوب آهن اصفهان حدود 40 الی 50 افزایش قیمت داشته است. 

تمامی تغییرات قیمت بازارآهن به طوری خارج از انتظار معامله‌گران بود. دلیل آن نیز فاکتورهای تعیین کننده نرخ داخلی و صادراتی است؛ بر اساس معیارهای موجود دلیلی برای افزایش قیمت بخش زیادی از بازارآهن وجود نداشته است. معامله‌گران بازار آهن دلیل گرانی قیمت تیرآهن و سایر محصولات در روزهای اخیر را موارد زیر می‌دانند.

  • کاهش عرضه شمش در بورس
  • کمبود محصول در بازار 
  •  قطعی برق در خرداد
  • افزایش نرخ دلار 

تکرار چرخه نوسانات نرخ آهن

در زمینه نواسانات بازارآهن مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: 

با وقوع جنگ روسیه و اوکراین علاوه‌بر آسیای میانه، نرخ محصولات فولادی در بازار داخل نیز دچار نوسان شد به‌طوری که با کاهش شدید قیمت‌ها در مواد اولیه و محصولات فولادی مواجه بودیم.
وی در ادامه افزود: اگر روند نزولی نرخ محصولات به رشد خود ادامه دهد و بیش از این کاهش بیابد، دیگر تولید آهن آلات به صرفه نخواهد بود. 
این فعال صنعتی ادامه داد: 

براساس فاکتورهایی که در بازارهای جهانی وجود دارد قیمت‌ها در کمترین میزان و بازار در رکود و ثبات قرار دارد که این امر تا حدودی از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا متاثر شده است.

وی همچنین بیان کرد: 

نوسانات قیمت آهن به این صورت است که پس از افزایش و تجربه سقف قیمتی، دوباره در مسیر کاهش قرار می‌گیرد و به کف خود می‌رسد و این چرخه مدام در حال تکرار و تداوم است.

تکرار قطعی برق و تبعات آن

با نزدیک شدن به فصل گرما باز هم اخبار قطعی برق و اعمال محدودیت مصرف آن به گوش می‌رسد، اگرچه برخی این اخبار را تأیید و برخی دیگر تکذیب می‌کنند.

بهادر احرامیان عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همین زمینه اظهار کرد: 

با گرم شدن هوا قطعی برق پیش‌بینی می‌شد اما زمان دقیق آن مشخص نشده بود ولی در حال حاضر با توجه به شروع گرما، احتمال دارد زمان‌بندی قطعی برق در روزهای آتی اطلاع‌رسانی شود.

این فعال صنعتی بیان کرد: چالش قطعی برق سال گذشته نیز اتفاق افتاد و ظاهرا امسال نیز ادامه دارد، با اعمال محدودیت مصرف برق احتمالا فعالیت غالب تولیدکنندگان محدود و حتی متوقف شود و برخی از کارخانه‌ها به کلی از تولید خود دست بکشند، اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد و این بحران حل نشود صنعت فولاد خسارت زیادی را متحمل خواهد شد.

وی همچنین افزود: ادامه‌دار شدن این بحران علاوه‌بر تعطیلی واحدها و خسارت‌های مالی و آسیب جدی به صنعت فولاد، بیکاری کارگران و برخی عواقب جبران‌ناپذیر دیگر را در پی خواهد داشت. محدودیت برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان اگر از اساس و زیرساخت اصلاح نشود صنعت فولاد را به زوال می‌کشاند.

احرامیان در پایان تأکید کرد: ادامه‌دار شدن محدودیت مصرف انرژی هزینه‌های تولید مقاطع فولادی و همچنین سرمایه‌گذاری را حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.

در زمینه قطعی برق و عواقب آن حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان نیز اظهار کرد: 

با اعمال محدودیت‌ها که احتمالا تا پایان تابستان نیز ادامه داشته باشد، فولاد خراسان جزو واحدهایی است که به طور کامل فعالیت خود را متوقف و در این ایام دیگر شمش تولید نمی‌کند.
بختیاری ضرر مالی قطعی برق سال گذشته را ۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در بخش تولید رقم بزرگی است و نکته قابل ذکر این است که مشکل برق همچنان حل‌ نشده و فعلا نیز محدودیت مصرف انرژی برای صنایع مشخص نشده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید