آیا از لوله گاز API می توان به عنوان لوله گاز خانگی استفاده کرد؟

آیا از لوله گاز API می توان به عنوان لوله گاز خانگی استفاده کرد؟

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1401

یکی از مهم‌ترین عملیات‌هایی که در مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی انجام می‌شود، انتقال گاز است که برای این کار باید از لوله‌هایی مستحکم و مقاوم استفاده شود تا در آینده مشکلی رخ ندهد. لوله‌هایی که برای هدایت گاز استفاده می‌شود اصطلاحا لوله‌های گازی نامیده می‌شوند؛ این قطعات در انواع مختلفی طراحی شده و اغلب برای انتقال گاز خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به بررسی کامل این مقاطع فولادی و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت؛ بنابراین اگر می‌خواهید با این مبحث به طور کامل آشنا شوید از شما دعوت می کنیم که در ادامه مطلب را از دست ندهید.

لوله گازی چیست؟

لوله گاز، به قطعه‌هایی گفته می‌شود که برای انتقال گاز خانگی یا صنعتی از آن استفاده می‌شود. به‌طورکلی لوله‌های گازی از جنس فولاد یا پلی اتیلن ساخته شده و در خطوط انتقال گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعه باتوجه‌به جنس، استاندارد و روش تولید در انواع مختلفی ساخته می‌شود و هر یک در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شود. درحالت‌کلی لوله‌های گازی در سه نوع API، روکار و توکار طراحی و ساخته می‌شوند. 

 

قیمت لوله گاز خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت لوله گاز خانگی روکار، توکار و API

معرفی لوله گاز API

لوله‌های API، به‌عنوان مستحکم‌ترین لوله‌های گازی شناخته می‌شوند و معمولا در صنعت کشتی‌سازی، خطوط انتقال نفت و گاز به‌کار گرفته می‌شوند. جنس این قطعه‌ها از فولاد و کربن است که با عناصر میکروآلیاژی ترکیب می‌شوند تا استحکام بیشتری داشته باشند. لوله API، طبق استانداردهای انجمن نفت و گاز آمریکا ساخته می‌شوند و کیفیت بسیار بالایی دارند. باتوجه‌ به این موضوع، طبیعی است که قیمت لوله API نسبت‌به سایر محصولات بالاتر باشد چون کاربرد زیادی دارد.

موارد استفاده از لوله گاز  API

لوله گازهای API، طبق استانداردهای سازمان نفت و گاز آمریکا ساخته می‌شوند و استحکام بسیار زیادی دارند، به‌همین‌دلیل در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این قطعه‌ها می‌توان برای انتقال نفت، گاز، مواد شیمیایی و مایعات استفاده کرد. درحالت‌کلی کاربرد لوله گازهای API شامل موارد زیر است:

  • صنایع کشتی‌سازی
  • انتقال نفت، گاز و آب برای مسافت‌های طولانی
  • انتقال گاز ساختمانی (خانگی)
  • گازکشی به‌صورت توکار
  • گازکشی آتش نشانی
  • انتقال فاضلاب‌های صنعتی
  • انتقال مواد شیمیایی در فشارهای بالا

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"این موضوع را می دانیم که قیمت لوله گاز خانگی بیشتر از سایر انواع لوله‌ها است و یکی از انواع این محصول فولادی که لوله API است و استحکام بیشتری نسبت‌به سایر مقاطع دارد؛ اما بهتر است که برای انتقال گاز هزینه را مدنظر قرارندهید و کیفیت را در اولویت قرار داده و از لوله API استفاده کنید.” 

 

از لوله گاز Api می توان به عنوان لوله گاز خانگی استفاده کرد.

 

جنس لوله های گازی از چیست؟

لوله‌های گازی از جنس مس، برنج، پلی اتیلن و فولاد ساخته می‌شوند؛ انتخاب این قطعه باتوجه‌به محلی که قرار است در آن استفاده شود تعیین می‌شود. برای انتقال گاز معمولا از قطعات فولادی استفاده می‌شود؛ اما در سطح شهر و روستا تجربه ثابت کرده است که لوله‌های پلی اتیلن بیشتر جواب می‌دهد.

لوله گازی برنجی

لوله گازهای برنجی، برای تولید شیرآلات و اتصالات گازی استفاده می‌شود. این محصول به‌دلیل‌اینکه در مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند به‌عنوان لوله‌های پرکابرد شناخته می‌شوند.

لوله‌های مسی

لوله گازهای از جنس مس در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسبت‌به سایر محصولات کاربرد کمتری دارند. استفاده از این قطعه تنها در برخی از مناطق جایز است چون در اکثر مناطق استفاده از لوله‌های مسی ممنوع می‌باشد.

لوله‌های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن، برای انتقال گاز در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ گفتنی است که برای انتقال خطوط گاز در آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی از این نوع قطعه استفاده می‌شود. به‌دلیل کیفیت بالای لوله‌های پلی اتیلن، استفاده از این قطعات در سال‌های اخیر به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است.

لوله گازهای فولادی

لوله‌های فولادی، انعطاف پذیری بیشتری نسبت‌به سایر قطعات دارند به‌همین‌جهت در مناطق مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مناطقی که رطوبت زیادی دارند از لوله گازهای فولادی استفاده می‌شود.هر یک از این لوله‌های گازی ویژگی‌های خاصی داشته و در شرایط مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ گرفت یک مرجع کامل برای کسب اطلاعات در مورد قیمت انواع قطعات فولادی می‌باشد و بهترین محصولات را به شما عزیزان معرفی می‌کند. برای کسب اطلاعات از قیمت لوله مسی و سایر محصولات می‌توانید به این وبسایت مراجعه کنید.

 

لوله های گازی انواع مختلف و قیمت های متنوعی دارند.

 

کاربرد انواع لوله های گازی

لوله‌های گازی باتوجه به ابعاد، جنس و طرز استفاده در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. در حالت کلی این قطعات به دو حالت روکار و توکار تقسیم بندی می‌شوند.

لوله‌های گاز توکار

لوله گازی توکار، مقاومت و استحکام بسیار زیادی دارند و معمولا برای پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طورمثال برای انتقال گاز بین شهری یا انتقال گاز در شرکت‌های بزرگ از این نوع قطعه‌ها استفاده می‌کنند.

لوله‌ گازهای روکار

لوله گازی روکار، باتوجه‌به طرز ساختی که دارند برای لوله‌کشی درون ساختمان یا انتقال گاز درون شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول قیمت مقرون به‌صرفه‌ای دارد اما باتوجه‌ به استحکام کمی که دارد، فقط برای پروژه‌های کوچک و دور از خطر به‌کار برده می‌شود.

لوله‌ گازی باتوجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که دارد در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی کاربرد این قطعات عبارت اند از:

  • انتقال خطوط نفت و گاز
  • گازکشی ساختمان‌های مسکونی و اداری
  • انتقال مواد شیمیایی و مایعات در نیروگاه‌ها و پالایشگاه
  • کارخانه پتروشیمی
  • سوله صنعتی
  • سیستم هوای فشرده و هیدرولیک 

لوله‌ گازی پلی اتیلن و فولادی، جزو پرکاربردترین لوله‌های گازی هستند که در ایران و سایر کشور‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت لوله پلی اتیلن به عوامل مختلفی چون نوسانات بازار آهن آلات بستگی دارد و در بازه های زمانی مختلف به عنوان یک محصول فولادی پرمصرف دچار تغییرات می‌شود.

سخن پایانی

لوله گاز، جزو محصولات مهم و پرمصرف در صنعت است که در انواع مختلفی ساخته می‌شود؛ تهیه لوله گازی استاندارد و باکیفیت همیشه جزو اولویت‌ها بوده است. گرفت مرجعی کامل برای معرفی محصولات آهنی، فلزی و فولادی می‌باشد. یکی از این محصولات فوق العاده لوله گاز API است که بیشتر برای انتقال گاز خانگی استفاده می‌شود و استحکام بسیار زیادی دارد. شما با تهیه این قطعه می‌توانید انتقال گاز، نفت و سایر مواد را به‌راحتی انجام دهید. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403