عوامل تاثیر گذار بر قیمت ناودانی شیروانی

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ناودانی شیروانی

مقالات آهن آلات
شنبه 10 اردیبهشت 1401

ناودانی، یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است که در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، ساخت سقف شیروانی، خودرو و کامیون‌سازی و ساخت تجهیزات دریایی کاربرد دارد. شکل منحصربه‌فرد این مقطع فولادی باعث می‌شود که تنها در موارد خاص کاربرد داشته باشند؛ مثلا در آهن‌کشی آسانسور از ناودانی برای کلاف‌بندی سازه استفاده می‌شود.

قیمت ناودانی هم مانند سایر آهن‌آلات نوسان‌های بسیاری را تجربه می‌کند و قابل پیش‌بینی نیست. البته با شناخت عوامل تأثیرگذار بر قیمت ناودانی می‌توان درباره بهای آن حدس‌هایی زد که با احتمال بیشتری به واقعیت نزدیک باشند. در این مقاله قصد داریم تا عواملی که بر روی قیمت این مقطع فولادی تأثیر می‌گذارند را بررسی کنیم.

انواع ناودانی

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، نوع ناودانی است؛ قیمت ناودانی‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین پیش از بررسی قیمت باید انواع مختلف این محصولات را بشناسید و بررسی کنید کدام یک برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است.

 

ناودانی ها انواع مختلفی دارند.

 

انواع ناودانی شیروانی عبارت است از:

  • ناودانی ساده
  • ناودانی مشبک
  • ناودانی UPN
  • ناودانی UPE
  • ناودانی اروپایی

انواع ناودانی را می‌توان بر اساس متریالشان هم دسته‌بندی کرد؛ فولاد، گالوانیزه و آلومینیوم موادی هستند که برای تولید این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت ناودانی شیروانی چگونه تعیین می‌شود؟

هر کارخانه، روش منحصر‌به‌فردی برای تولید ناودانی شیروانی دارد؛ برخی از کارخانه‌ها این محصولات را با روش فابریک درست می‌کنند و برخی دیگر از روش پرسی استفاده می‌کنند. در روش پرسی، ناودانی یک تکه نیست و کناره‌ها با استفاده از دستگاه پرس به آن وصل شده‌اند.

هر کارخانه، باتوجه‌ به‌روش تولید، وزن محصولات و متریالی که برای تولید این مقاطع به کار برده، قیمت آن را تعیین می‌کند. اگر بین قیمت محصولات ارائه شده توسط دو کارخانه، تفاوت زیادی وجود داشت، حتما جزئیات مقاطع را بررسی کنید. گاهی اوقات بخاطر نوع ماده اولیه، سایز یا روش تولید یک کارخانه، قیمت متفاوتی نسبت به سایر کارخانه‌ها ارائه می‌دهد.

عوامل موثر بر قیمت ناودانی

عوامل موثر بر قیمت ناودانی شیروانی به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی از این عوامل قابل پیش‌بینی هستند و می‌توان بررسی کرد چه تأثیری روی روند آینده قیمت محصول دارند. سایر علت‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند؛ مثلا افزایش ناگهانی قیمت ارز عاملی است که قیمت مقاطع فولادی را دچار نوسان می‌کند و معمولا هم نمی‌توان آن را حدس زد. در ادامه عوامل مختلف را نام می‌بریم و درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد.

 

برخی از عوامل موثر بر قیمت ناودانی قابل پیش بینی هستند.

 

نوع و سایز ناودانی

اولین دلیل تفاوت قیمت انواع ناودانی و سایزهای مختلف، تفاوت در وزن آن‌هاست. میزان مواد اولیه به کار رفته در هر نوع ناودانی منحصر به فرد است و این موضوع روی قیمت آن هم تأثیر دارد.

میزان عرضه و تقاضا

یکی از کلیدی‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت ناودانی شیروانی، میزان عرضه و تقاضاست. زمانی که میزان تقاضا برای خرید این محصولات زیاد باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند. در مقابل در فصل‌هایی که تقاضا برای خرید آهن آلات کم‌تر باشد، قیمت هم روند نزولی می‌گیرد. البته این شرایط همیشه برقرار نیست؛ گاهی اوقات سایر عوامل باعث می‌شود علیرغم کاهش تقاضا، روند قیمت صعودی باشد.

نیاز صنایع وابسته

همانطور که گفتیم، ناودانی جزء مقاطعی است که در صنایع مختلف به کار می‌رود. نیاز این صنایع به‌صورت مستقیم روی تقاضا برای ناودانی تأثیر دارد. اگر عرضه کارخانه‌ها نیاز صنایع مختلف را برآورده کند، قیمت نوسان شدیدی را تجربه نمی‌کند، اما اگر ظرفیت کارخانه‌ها با نیاز صنایع مطابقت نداشته باشد، قیمت رشد خواهد کرد.

قیمت مواد اولیه

صنایع، مثل یک زنجیر به هم متصل هستند؛ محصول تولیدی توسط یک کارخانه، ماده اولیه کارخانه دیگر را تشکیل می‌دهد و همین روند تا رسیدن به مصرف‌کننده ادامه دارد. اگر کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد قیمت محصولاتشان را به هر دلیلی افزایش بدهند،‌ قیمت مقاطع فولادی هم افزایش پیدا می‌کند.

 

یکی از عوامل موثر بر قیمت ناودانی، قیمت مواد اولیه است.

 

هزینه حمل و نقل

هرچقدر کارخانه یا انباری که از آن ناودانی شیروانی را خریداری کرده‌اید نسبت به محل کارتان دورتر باشد، باید هزینه بیشتری برای حمل و نقل بپردازید. بنابراین با هوشمندی در انتخاب کارخانه مناسب برای خرید ناودانی می‌توانید هزینه‌هایتان را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

ظرفیت تولید کارخانه

به‌طورکلی اتفاقاتی که در یک کارخانه رخ می‌دهد، روی قیمت محصولات آن هم تأثیر دارد. مثلا اگر یکی از خطوط تولید ناودانی در یک کارخانه از کار بیفتد، ظرفیت آن تا زمان تعمیر خط تولید پایین می‌آید. در نتیجه ممکن است عرضه پاسخگوی نیاز متقاضیان نباشد و قیمت افزایش پیدا کند.

نرخ دلار

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی قیمت ناودانی شیروانی، قیمت جهانی آهن است؛ این قیمت به دلار اعلام می‌شود. بنابراین اگر دلار نوسان داشته باشد، قیمت جهانی آهن برای افرادی که داخل ایران کار می‌کنند،‌ دچار نوسان می‌شود؛ حتی اگر قیمت واقعی آهن در جهان ثابت باقی مانده باشد. بخشی از مواد اولیه یا تولیدات کارخانه‌های فولاد ایرانی با خارج از کشور ارتباط دارد، در نتیجه قیمت دلار به‌صورت مستقیم روی هزینه تمام شده آهن آلات تأثیر دارد و بر همین اساس قیمت مصرف کننده را هم تغییر می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله عوامل تأثیرگذار بر قیمت ناودانی شیروانی را بررسی کردیم. همانطور که خواندید، عوامل تأثیرگذار روی قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی مختلف تفاوتی با یکدیگر ندارد و قیمت همه آن‌ها از عوامل مشخصی تأثیر می‌پذیرند. اکثر علت‌های نوسان قیمت غیرقابل پیش‌بینی هستند و امکان پیشبینی قیمت در روزهای آینده را از بین می‌برند؛ به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود برای برآورد بودجه پروژه مورد نظر، در زمانی نزدیک به زمان خرید، قیمت ناودانی و سایر مقاطع فولادی را بررسی کنید. بهتر است بلافاصله بعد از تخصیص بودجه، مصالح مورد نیازتان را بخرید تا در صورت ایجاد نوسان قیمتی با مشکل مواجه نشوید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403