جدول وزن لوله مبلی

جدول وزن لوله مبلی

جدول وزن لوله
دوشنبه 05 اردیبهشت 1401

وزن لوله مبلی، نسبت به‌بسیاری از لوله‌های دیگر، پایین‌تر است و جزو مقاطع فولادی سبک محسوب می‌شود. در بازار مقاطع فولادی، لوله‌های مختلفی عرضه می‌شود که برخی از آن‌ها شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، مثلا ممکن است لوله مبلی با سایر لوله‌های سایز پایین اشتباه گرفته شود. فرمول محاسبه وزن لوله مبلی تفاوتی با سایر لوله‌ها ندارد، حتی اگر نوع لوله را نشناسید، اما مشخصات آن را در جدول وزن لوله مبلی قرار بدهید، متوجه می‌شوید چه وزنی دارد و آیا برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است یا خیر.

روش محاسبه وزن لوله مبلی

وزن لوله‌ای که برای کاربرد مورد نظر خود استفاده می‌کنید، نقش مهمی در محاسبات شما دارد و باید با بیشترین دقت محاسبه شود تا قیمت لوله مبلی را بر اساس وزن آن به دست آورید. ساده‌ترین روش برای محاسبه این کمیت، استفاده از ابزار است، اما اگر در فضایی هستید که به جدول و ابزار آنلاین دسترسی ندارید، می‌توانید از فرمول برای محاسبه وزن استفاده کنید.

محاسبه وزن لوله مبلی با فرمول

همه روش‌های محاسبه وزن بر اساس فرمول کار می‌کنند؛ فقط برای ساده‌ترشدن کار، محاسبات را به‌صورت آنلاین یا از قبل انجام می‌دهند و نتیجه را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. وزن لوله مبلی به فاکتورهای مختلفی مثل ضخامت، قطر و طول لوله بستگی دارد.

فرمول محاسبه وزن لوله مبلی:

طول لوله (m) × 0.00785 × 3.14 × ضخامت (mm) × (ضخامت – قطر بیرونی (mm) = وزن لوله

به‌یاد داشته باشید که برای محاسبه دقیق این کمیت، باید واحدهای اندازه‌گیری را درست قرار داده باشید. در این فرمول نوع لوله اهمیتی ندارد، زیرا فرمول محاسبه همه آن‌ها یکسان است.

ابزار آنلاین تعیین وزن لوله مبلی

گرفت، برای تسهیل کار افرادی که به محاسبه وزن انواع لوله، از جمله لوله مبلی، نیاز دارند، ابزار آنلاینی را طراحی کرده که با دریافت مشخصات فیزیکی لوله مثل سایز و طول آن، مقدار وزن را به شما ارائه می‌دهد. این ساده‌ترین ابزاری است که  برای محاسبه وزن مقاطع فولادی وجود دارد.

مطابق با نظر کارشناسان گرفت:

"ابزار محاسبه وزن لوله مبلی به گونه‌ای طراحی شده که وزن این محصولات را با بالاترین دقت اندازه بگیرد. این ابزار یکی از ساده‌ترین راه‌های تعیین وزن لوله مبلی است. کار با این ابزار حتی از جدول وزن لوله مبلی هم آسان‌تر است و با صرف کم‌ترین زمان می‌تواند داده‌های مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. "

جدول وزن لوله مبلی

جدول وزن لوله، براساس فرمول کار می‌کند و مزیتش این است که مقادیر را به‌صورت محاسبه شده در اختیارتان قرار می‌دهد. در جدول، مقادیر مرتبط با ضخامت و قطر لوله‌ها در فرمولی که پیش از این درباره آن صحبت کردیم، قرار می‌گیرد و پاسخی که از عملیات ریاضی روی کمیت‌ها به‌دست‌آمده، در جدول ثبت می‌شود. بنابراین کاربران بدون اینکه به ماشین حساب نیاز داشته باشند، می‌توانند وزن محصول مورد نظرشان را پیدا کنند.

نکته مهمی که باید به‌آن توجه داشته باشید این است که در جدول وزن لوله مبلی، وزن مقدار مشخصی از لوله محاسبه می‌شود، مثلا در برخی از جدول‌ها وزن برای هر شاخه ۶ متری محاسبه شده یا در برخی دیگر وزن کلاف‌های ۱۵ متری نوشته شده. برای بررسی دقیق وزن باید سربرگ‌های جدول را بخوانید تا متوجه شوید وزن نوشته شده مربوط به چند متر لوله است، بعد از آن با تناسب حساب کنید وزن لوله مبلی مورد نظر شما چقدر است. همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه نمودار قیمت لوله مبلی، از آخرین تغییرات قیمت این محصول در سال 1401 مطلع شوید. 

 

جدول وزن لوله مبلی در ضخامت و طول لوله مختلف در این شکل نمایش داده شده است.

 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید