تاثیر قطعی برق بر تعطیلی کارخانجات فولاد

تاثیر قطعی برق بر تعطیلی کارخانجات فولاد

اخبار
دوشنبه 29 فروردین 1401

با توجه به وعده وزارت نیرو، قرار بود تا در سال جاری، برق صنایع به‌صورت بهینه مدیریت شود؛ اما با شروع سال 1401، خاموشی صنایع زودتر از سال قبل اتفاق خواهد افتاد! این موضوع به سادگی می‌تواند بر تعطیلی کارخانجات فولاد دامن بزند.

آن‌طور که فعالان صنعتی می‌گویند، احتمالا از میانه اردیبهشت صنایع کشور دچار خاموشی شوند. اتفاقی که همین سال گذشته تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولادی را به دنبال داشت. امسال نیز به نظر می‌رسد در پی کاهش تولید، مدیران صنایع چاره‌ای جز تعدیل نیرو و اعلام ورشکستگی نداشته باشند.

 

قطعی بر بر تعطیلی کارخانجات فولاد موثر است.

 

در همین زمینه اخیرا احمد رضویان، مدیرعامل شرکت صنعتی رضویان، به فلزات‌آنلاین اعلام کرد: 

با وجود چنین شرایطی تولید دیگر به‌صرفه نیست. به نظر می‌رسد حتی کارخانجاتی که سابقه ۴۰ سال فعالیت دارند تعطیل شوند. چه بسا هم‌اکنون تعدادی از آنها اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند.

احتمال تعطیلی کارخانجات چقدر جدی است؟

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز درباره قطعی برق صنایع گفت:

 نامه ادارات برق استان‌ها به صنایع فولادی ابلاغ شد. طبق این نامه از اواخر اردیبهشت قطعی برق برای صنایع اعمال می‌شود. این اتفاق امسال بسیار زودتر از انتظار رخ می‌دهد.

وحید یعقوبی نیز اظهار کرد: 

این محدودیت هر سال در شروع تابستان اعمال می‌شد. اما امسال شرایط متفاوت است و دو ماه زودتر باید منتظر قطع برق صنایع باشیم.

 

نمایی از وحید یعقوبی در رابطه با تعطیلی کارخانه‌ها

 

وی درباره احتمال تعطیلی کارخانجات فولاد نیز توضیح داد:

 طبیعتا قطع برق صنایع روی تولید و صادرات فولاد تاثیر منفی می‌گذارد و کارخانجات با چالش جدی مواجه می‌شوند.

نوسانات میلگرد بازار مسکن را تکان می‌دهد؟

گذشته از تعطیلی کارخانجات، تاثیر صنایع فولادی روی قیمت محصولات نهایی، از جمله مسکن است. البته یعقوبی در این زمینه اعتقاد دارد که تاثیر نوسانات قیمت میلگرد بر بازار مسکن یک موضوع انحرافی است. چراکه قیمت فولاد تاثیر زیادی بر قیمت مسکن نمی‌گذارد.

یعقوبی ادامه داد:

 اگر به نمودار تاثیرپذیری قیمت مسکن از میلگرد نگاهی بیندازید مشاهده می‌کنید که تاثیر فولاد بر بازار مسکن تنها سه درصد است. در واقع قیمت فولاد سه درصد از قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید