افزایش تولید فولاد به دلیل تامین خوراک و مدیریت تعمیرات

افزایش تولید فولاد به دلیل تامین خوراک و مدیریت تعمیرات

اخبار
چهارشنبه 17 فروردین 1401

مدیرعامل شرکت ملی فولاد، طی گفتگو در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر، اعلام کرد: 

تامین به‌موقع خوراک کارخانه های ذوب‌ِآهن و فولادو مدیریت زمان تعمیرات، سبب افزایش تولید فولاد طی دو ماه گذشته در کشور شد. 

محمد آقاجانلو در عین حال تاکید کرد:

سرمایه گذاری برای تامین و توسعه زیرساخت ها، از الزامات رشد ظرفیت و تولید این فلز است.

آقاجانلو که در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر با عنوان " الزامات حفظ رتبه نخست رشد تولید فولاد" سخن می گفت، تصریح کرد:

اگرچه در ماه هایی از سال گذشته قطعی برق و گاز برای واحدهای فولادسازی و آهن اسفنجی چالش ایجاد کرد اما این شرکت ها توانستند با مدیریت صحیح زمان تعمیرات (در دوره قطعی برق و گاز) شرایط رشد تولید را ایجاد کنند. علاوه بر این تامین به موقع خوراک کارخانه ها (کنسانتره و گندله سنگ آهن)، افزایش تولید فولاد در دو ماه پایانی سال شمسی یا دو ماه ابتدایی سال جدید میلادی را رقم زد که در گزارش اخیر انجمن جهانی فولاد منعکس شد.

 

سرمایه گذاری برای تامین و توسعه زیرساخت ها، از الزامات رشد تولید فولاد است..

 

وی ادامه داد: 

اکنون نیز تولید با همین روند ادامه دارد تا در زمان اوج مصرف برق و پس از آن گاز، کاهش تولیدات، جبران شود.

در این برنامه، کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد زنجیره فولاد نیز به دلایل افزایش رشد تولید و همچنین ضرورت استفاده از نیاز اروپا به صادرات فولاد اشاره کرد.

فولاد سفید دشت و نی ریز امسال به تولید می رسند

مدیر عامل شرکت ملی فولاد گفت: 

تا پایان سال دو کارخانه فولادسازی سفید دشت و نی‌ریز وارد مدار تولید می شوند و سپس در پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده کارخانه جدید فولاد قائنات به بهره برداری می رسد.

آقاجانلو به الزامات رشد تولید اشاره کرد و اظهار داشت: 

در زنجیره فولاد حوزه اکتشاف تا احداث واحدهای فرآوری و همچنین تامین زیرساخت ها نقش چشمگیری در رشد تولید دارند. به گفته وی، اکتشافاتی که طی چند سال اخیر از سوی مجموعه ایمیدرو و شرکت های تابعه انجام شد طی 30 سال اخیر بی نظیر بوده است.

وی افزود: 

این سازمان بر اساس قانون رفع موانع تولید، در عمل تولید معادن را در اختیار بخش خصوصی قرار داده و همین امر سبب افزایش تولید معادن شده است.

مدیر عامل شرکت ملی فولاد همچنین توسعه زیرساخت ها را حیاتی خواند و گفت: 

تامین به موقع گاز، برق، آب و توسعه جاده، بنادر و حوزه ریلی، جزو نیازهای اصلی رشد تولید زنجیره فولاد محسوب می شود.

به گفته وی، در حالی که افزایش ظرفیت تولید تا مرز 55 میلیون تن به 5 میلیارد دلار نیاز دارد، برای توسعه بخش زیربناها ( به جز گاز) نیاز به حدود 10 میلیارد دلار سرمایه است.

آقاجانلو یادآور شد: 

زمانی که شرکت های فولادی مجوز برق دریافت کردند مشکلی برای درصد مصرف اعلام نشده بود اما در زمان پیک مصرف، فولادسازان تنها بخشی از برق مورد نیاز خود را دریافت می کنند که این امر تولید را در برخی ماه ها دچاز مشکل می کند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد در عین حال اظهار داشت: 

تعدادی بسته سرمایه گذاری برای تامین و توسعه زیرساخت ها (تامین برق، آب و توسعه خطوط ریلی) با مشارکت شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی تعریف شده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید