هرآنچه صنعت فولاد در سال 1400 تجربه کرد

هرآنچه صنعت فولاد در سال 1400 تجربه کرد

اخبار
سه‌شنبه 17 اسفند 1400

در سال 1400 صنعت فولاد کشور با چالش‌ها و البته دستاوردهای بسیاری روبه‌رو شد؛ در ادامه به بررسی آنچه در صنعت فولاد سالی که گذشت خواهیم پرداخت. 

اگرچه امسال قطعی های مکرر برق و گاز باعث کاهش تولید در این زنجیره شد اما میزان صادراتمان افزایش یافته است. علی رغم اینکه سال جاری برای صنایع به ویژه فولاد، سال سختی بود اما صنعت فولاد با بهره گیری از تمام ظرفیت های خود توانست موفق عمل کند.

عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا، ایجاد سیستم یکپارچه در صنعت فولاد و سامانه جامع تجارت از جمله موارد مثبت برای این صنعت محسوب می شود.

 

صنعت فولاد در سال 1400 دستاوردهای مختلفی داشت.

 

همچنین کمک دولت به بخش خصوصی برای اکتشافات بیشتر مواد معدنی یکی دیگر از اقدامات مثبت برای این صنعت در سال ۱۴۰۰ است. کارشناسان معتقدند که اینگونه اقدامات در جهت توسعه زیرساخت‌های کشور بسیار حائز اهمیت است.

اما عمده ترین مشکلی که ضربه زیادی به صنایع فولادی در سال جاری وارد کرد قطعی گاز و برق بود.

خسارت قطعی برق و گاز به صنعت فولاد

صنایع فولاد با مشکلات مختلفی رو به رو است اما کمبود انرژی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که امسال صنعت فولاد با آن دست و پنجه نرم کرد. این موضوع باعث کاهش تولید بسیار زیادی در این زنجیره شد.  قطعی های مکرر برق باعث ضرر ۶ میلیارد دلاری به این صنایع شد.

عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

علاوه بر کمبود انرژی مشکلات دیگری از جمله عدم اجرای درست عرضه‌ها در بورس را در امسال شاهد بودیم. اگرچه عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا به منظور تنظیم قیمت بازار اقدام درستی بود اما به درستی اجرایی نشد و مشکلاتی را ایجاد کرد.

همچنین شاهد این بودیم که کارخانجات القایی به حالت تعطیل و یا نیمه‌تعطیل درآمدند که به دنبال آن، ضربه سنگینی در بخش میانی به زنجیره تولید فولاد کشور وارد شد.

در همین راستا کارگران زیادی در این کارخانه‌ها مورد هدف واقع شدند که متاسفانه، این مسئله در این شرایط بد اقتصادی فشار زیادی را روی خانواده‌های این بخش از زنجیره وارد کرد.

اگرچه آمارها نشان می دهد که در ده ماهه نخست امسال، کارخانه‌های بزرگ و بعضا دولتی فولاد و معدنی در این مدت سود خوبی داشته‌اند، اما فصل زمستان و مشکلات به وجود آمده در صنعت فولاد به گونه‌ای وضعیت را تغییر داده است .

برای تولیدکنندگان فولاد، سال 1400 پر از چالش بود.

بسیاری از کارخانه‌هایی که فقط تولید شمش داشتند که بعضا القایی بودند به تعطیلی کشیده شدند و بنابر گزارش ها میزان تولید فولاد نسبت به سال گذشته افت چشمگیری داشته است.

میزان تولید و صادرات محصولات فولاد در سال جاری

بر اساس آمارها در ۱۰ ماهه ابتدای امسال، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۵ درصدی داشته است. بر اساس آمارها مجموع تولید محصولات فولادی در ۱۰ ماهه نخست امسال، ۱۶ میلیون و ۴۰۳ هزار تن بوده است.

با وجود اینکه این صنعت موانع زیادی بر سر راه خود داشت اما و میزان تولید در این زنجیره کاهش یافت اما صادرات محصولات فولادی در سال جاری افزایش یافت.

بر اساس گزارش های منتشر شده در ۱۰ ماهه سال جاری بالغ بر ۱۲ میلیون تن صادرات فولاد اعم از شمش فولاد تا مقاطع طویل، محصولات فولادی و آهن اسفنجی صادر شده است.

علاوه‌ بر تامین نیاز داخل، صادرات فولادی‌ها (جز مقاطع تخت فولادی) افزایش ۱۳ تا ۴۸ درصدی نسبت به آمارهای صادراتی آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته داشته است.

 

صنعت فولاد در سال گذشته افزایش صادرات را تجربه کرد.

 

چشم انتظاری فعالین صنعت فولاد از برداشته شدن موانع در سال ۱۴۰۱

با وجود اینکه کشور ما به لحاظ انرژی و منابع معدنی از جمله سنگ آهن نسبت به سایر کشورها وضعیت مناسب‌تری دارد با این حال میزان تولید فولاد به دلیل مدیریت اشتباه این منابع مهم در کشور با مشکل مواجه شده است. 

ادامه این روند می تواند مشکلاتی در آینده صنعت فولاد ایجاد می کند. از طرفی دیگر در صورتیکه نتوانیم مدیریت منابع خود را بهبود ببخشیم میزان تولیدمان کاهش و در نتیجه بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد.

فعالین این حوزه چشم انتظار هستند که سال ۱۴۰۱ موانع موجود برطرف شود چرا که کشورمان دسترسی قابل توجهی به منابع معدنی دارد اما سوء مدیریت و تحریم های داخلی در کنار تحریم های خارجی و کمبود دستگاه ها و تجهیزات و قوانین خلق الساعه باعث شده تا آنطور که باید نتوانیم از منابع موجود بهره برداری کنیم . انتظار می رود همزمان با اینکه زمزمه لغو تحریم ها شنیده می شود تحریم های داخلی هم از میان برداشته شود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید