درخواست افزایش قیمت محصولات فولادی

درخواست افزایش قیمت محصولات فولادی

اخبار
چهارشنبه 11 اسفند 1400

در جلسه اخر ستاد هماهنگی اقتصاد دولت، سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور؛ دو وزارتخانه صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی را مسئول کرد تا دلایل افزایش قیمت کالاها را با وجود کاهش قیمت دلار بررسی کنند. در این جلسه انجمن فولاد از دولت خواست تا قیمت برخی محصولات فولادی را افزایش دهند.

رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت دستور داد با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، بررسی دقیق و کارشناسانه از علت افزایش قیمت ها انجام دهند و پیشنهادات عملیاتی خود را برای مدیریت این موضوع به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کنند.

 

انجمن فولاد از دولت خواست تا قیمت محصولات فولادی را افزایش دهند.

 

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم، از دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواست برای جلوگیری از دلال بازی و رشد قیمت ها به ویژه در روزهای پایانی سال اقدامات و تدابیر لازم و فوری را به کار گیرند.

این درخواست درحالی مطرح می شود که انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه نامه نگاری های خود، در حمایت از واحدهای القایی و با ذکر برخی فرضیات نظیر حمایت سیاست‌گذار از صنایع و واحدهای پایین دستی و تعیین حداقل قیمت میلگرد پایه اکنون به دنبال تعیین حداقل قیمت پایه شمش بر اساس ضریبی بالاتر از قیمت کشف شده آهن اسفنجی است،درخواست رسمی برای گرانی فولاد آن هم همزمان با کاهش نرخ دلار و التهابات بازار را ارائه کردند.

در شرایط که وزارت صمت تصمیم گرفته به دور از قیمت گذاری دستوری و کاهش اثرات دلار در اقتصاد، عرضه ها در بورس را زیاد کرده و با تامین نیاز داخل، تاثیری بر فروکش کردن قیمت ها داشته باشد تا همان اتفاقی که در ماه های گذشته در حوزه سیمان و حتى فولاد رقم خورد، چرا این تشکل درخواست گرانی می کند؟

بعضی کارشناسان اقتصادی معتقدند، حالا که وزارت صمت قرار است توازن را به زنجیره صنعت فولاد بازگرداند، برخی نسبت به از دست رفتن حمایت هاى گذشته و رانت‌ها گلایه مندند. طی سال های گذشته به واسطه وجود قیمت های دستوری در زنجیره و اجحاف در حق حلقه های دیگر تولید، سودهای کلانی به واسطه رانت و نه رقابت و کارآمدی وجود داشته است و برخی از گرانی‌های فعلی با وجود کاهش نرخ ارز، ریشه در همین رانت‌ها دارد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید