5 مرحله اساسی در ساختمان سازی | آشنایی با مراحل ساخت ساختمان

5 مرحله اساسی در ساختمان سازی | آشنایی با مراحل ساخت ساختمان

مقالات آهن آلات
یکشنبه 15 اسفند 1400

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پیشرفت شهری را می‌توان ساختمان سازی دانست که باعث ایجاد فضاهای جدید و گسترش شهر‌ها و روستاها می‌شود. ساختمان‌ها در اشکال و نوع‌های مختلفی ساخته می‌شوند که کاربرد‌های خاصی نیز خواهند داشت.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"برای ساختمان‌سازی مراحل زیادی را باید سپری کرد، از مراحل پیش از اقدام به ساخت و گرفتن مجوزها گرفته تا مراحلی که بعد از دریافت مجوز و قرارداد با پیمانکار باید طی کرد، انجام درست و دقیق تمام این 5 مرحله به ما کمک می‌کند تا در تخمین هزینه نهایی ساخت و موعد تحویل، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم."

اصلی‌ترین سوالی که ممکن است در ذهن هر شنونده‌ای ایجاد شود، این است که مراحل ساخت ساختمان کدامند؟ یا به بیانی ساده‌تر، یک ساختمان چگونه ساخته می‌شود؟

پاسخ این سوال را می‌توانید در ادامه این مقاله به دست آورید، پس همراه ما باشید.

کارهایی که باید قبل از شروع ساختمان سازی انجام دهیم!

پیش از شروع به کار برای ساخت یک ساختمان، چند مرحله وجود دارند که اهمیت بالایی دارند. کارهایی که باید قبل از آغاز به کار به آن‌ها توجه کنید، تا حد زیادی می‌توانند روی نتیجه نهایی تأثیر‌گذار باشند، در ادامه سه مرحله اصلی و اولیه برای شروع ساخت را می‌توانید مشاهده کنید:

خرید زمین یا خانه فرسوده

اولین و شاید مهم‌ترین قسمت برای بنا کردن یک ساختمان را می‌توان خرید زمین دانست. در هنگام خرید زمین یا خانه فرسوده باید به مواردی دقت داشته باشید، برای مثال تراکم ساخت، امکاناتی که در نزدیکی آن وجود دارند، موقعیت مکانی، قیمت و در نهایت این که زمین از نظر حقوقی بدون مشکل باشد.

 

در این تصویر، نمایی از خانه های فرسوده را مشاهده می کنید.

 

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت آهن در سال 1401

گرفتن مجوز‌های مورد نیاز

این مرحله که شامل کارهای اداری است، شامل مواری هم‌چون بازید از زمین و مشخص شدن تعداد طبقات، مشخص شدن میزان عقب‌نشینی، رفع ایرادات نقشه ساختمان خواهد بود. در نهایت و پس از سپری کردن تمام این روند، پروانه ساخت برای شروع به کار صادر خواهد شد که تا دو سال اعتبار دارد.

قرار‌داد با پیمانکار

پس از طی مراحل اداری و مشخص شدن نقشه ساختمان، برای شروع به کار می‌بایست از یک پیمانکار مجرب و قابل اعتماد کمک بگیرید، در غیر این‌صورت ممکن است مشکلاتی در روند ساخت به وجود بیاید. برای بستن قرارداد با پیمانکار، نیاز  است با موارد قانونی در این حوزه آشنا باشید.

 

قرارداد با پیمانکاری یکی از مراحلی است که قبل از شروع ساختمان سازی باید صورت گیرد.

 

این قرار‌داد می‌تواند به صورتی باشد که تأمین مواد اولیه با صاحب‌‌کار باشد و پیمانکار صرفاً مراحل اجرایی را بر عهده داشته باشد. صورت دیگر این قرار‌داد می‌‌تواند به طور کامل مسئولیت خرید و استفاده از مصالح را بر عهده پیمانکار بگذارد.

مراحل ساختمان سازی

پس از سپری کردن مراحل اداری و خرید زمین، می‌توانید فعالیت ساخت را آغاز کنید. این مراحل بیش‌ترین زمان را در هنگام انجام پروژه به خود اختصاص می‌دهند و لازم است که به صورت اصولی انجام شوند. 11 مرحله تا آماده شدن یک ساختمان باید پشت سر گذاشته شود که همه آن‌ها را به تفکیک بیان می‌کنیم:

1.گودبرداری

تفاوتی ندارد که شما از یک خانه فرسوده برای شروع کار استفاده می‌کنید یا یک زمین خالی، می‌بایست پیش از شروع به کار سطحی که قرار است ساختمان بر روی آن ساخته شود، صاف شود. به این فرآیند که پستی و بلندی زمین را از بین می‌برد و بستری برای ساخت ساختمان ایجاد می‌کند، گود‌برداری گفته می‌شود.

 

گودبرداری، اولین مرحله ساختمان سازی است.

 

2.پی‌ریزی ساختمان

پی‌ریزی بستری محکم را برای ایجاد ساختمان، در دسترس سازنده قرار می‌دهد که از نشست سازه به دلیل نرم بودن یا حرکت خاک، جلوگیری ‌می‌کند. این قسمت وزن کلی ساختمان را به‌طور مساوی در سطح زمین پخش می‌کند و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت پروفیل آهن در سال 1401

 

پی ریزی، مرحله دوم ساخت خانه است.

 

3.آرماتور بندی ساختمان

آرماتور بندی را می‌توان یکی از مراحل مستحکم کردن ساختمان دانست. ترکیبی از مقاطع فولادی مانند میلگرد در این مرحله مورد استفاده هستند که به شکلی خاص در کنار هم قرار می‌گیرند. میلگرد بیش‌ترین کاربرد را در این مرحله دارد، از این رو قیمت میلگرد می‌تواند در هزینه‌های کلی ساختمان موثر باشد و لازم است به این موضوع توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401

 

آرماتوربندی، مرحله سوم ساخت سازه است.

 

4.قالب‌گیری

قالب‌های مورد استفاده در این قسمت از جنس‌های چوبی، پلاستیکی و فلزی هستند. این قالب‌ها با توجه به نقشه فونداسیون ساختمان، در کنار هم قرار می‌گیرند و عموماً برای پیش‌گیری از چسبیدن بتن، آن‌ها را چرب می‌کنند تا به راحتی پس از خشک شدن بتن‌ها، جدا شوند.

 

قالب گیری، مرحله 4 ساخت خانه است.

 

5.اسکلت فلزی ساختمان

اسکلت فلزی ساختمان، وزن بسیار کم‌تری نسبت به نمونه بتنی دارد و البته استحکام قابل قبولی نیز ایجاد می‌کند. البته باید توجه داشت که اسکلت فلزی به دلیل استفاده از مقاطع فولادی قیمت تمام شده بالاتری خواهد داشت و هزینه تمام شده آن به قیمت تیرآهن مورد استفاده بستگی دارد.

 

اسکلت فلزی، مرحله پنجم ساخت خانه است.


سخن آخر

یکی از مهم‌ترین مباحثی که در انجام پروژه ساخت ساختمان اهمیت بالایی دارد، مدیریت مالی است. پروژه‌های بسیار به‌دلیل کمبود بودجه در مراحل انجام کار، متوقف شده‌اند و دلیل اصلی آن نامتناسب بودن هزینه‌ها با بودجه اختصاصی پروژه است.

یکی از روش‌های کنترل مالی را می‌توان خرید مصالح باکیفیت اما با قیمت مناسب دانست. برای این منظور لازم است که منابع قابل اعتماد و شناخته شده را شناسایی کنید تا پایین‌ترین قیمت بازار را برای تهیه مصالح به دست آورید.

هر یک از مواردی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد از اهیمت بالایی برخوردار هستند، اگر چه بعضی مراحل  حساسیت بالاتری دارند، اما می‌بایست تمام این پروسه زیر نظر مهندسین و به شکل اصولی پیش برود تا سازه نهایی از نظر استحکام، امنیت و هزینه‌ ساخت خانه به بهترین شکل ممکن ساخته شود.
 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403