سقف عرشه فولادی | اجزا، انواع و نحوه و مراحل اجرا آن

سقف عرشه فولادی | اجزا، انواع و نحوه و مراحل اجرا آن

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 30 آذر 1400

شاید رنگ براق سقف ساختمان‌های در حال ساخت یا حتی بعضا تمام شده نظر شما را هم جلب کرده باشد و علاقه‌مند شده باشید که به نحوه اجرای سقف عرشه فولادی پی ببرید. در این مقاله برای شما خوانندگان ارجمند به صورت تفصیلی مراحل اجرای سقف عرشه فولادی را توضیح می‌دهیم.

عرشه فولادی چیست؟

کلمه عرشه فولادی به تنهایی به یک مقطع فولادی اطلاق می‌شود که دارای موج‌هایی ذوزنقه‌ای شکل است. حسن این محصول فلزی در این است که هزینه کمی دارد و وزن آن نسبت به مقاومت آن کم است و همین خود باعث شده نصب و اجرای آن ساده باشد و کاربرد گسترده‌ای در پروژه‌های عمرانی داشته باشد.

سقف عرشه فولادی چیست؟

ورق‌های فلزی ضدزنگ و گالوانیزه‌ای که در بالا توضیح دادیم را چنانچه روی تیرهای متصل به ستون‌ها بچینیم و مراحل نحوه اجرای سقف عرشه فولادی آن را طی کنیم، سازه حاصل چنین سقفی خواهد بود که البته علاوه بر سقف به عنوان کف نیز ساخته می‌شود.

 

در این تصویر اجزا و بخش‌های مختلف سقف" را مشاهده می کنید..

 

معرفی انواع سقف های عرشه فولادی

بسته به شکل، ابعاد و کاربرد می‌توان سقف‌ها را به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. همچنین داشتن آج، اندازه عمق، بال و دندانه نیز در این امر تعیین کننده است.

دندانه 50 میلی‌متری و عمق 75 میلی‌متری رایج است ولی بسته به کاربرد موردنظر، می‌توان شکل‌ها و انواع متنوعی را سفارش داد.

دلایل استفاده از سقف عرشه فولادی

نحوه اجرای سقف عرشه فولادی سرعت بالایی دارد و سبب شده است تا به عنوان یکی از روش‌های نوین اجرا مورد استقبال زیادی واقع شود. مخصوصا در ساختمان‌هایی که به بدنه اسکلتی آن‌ها تیرآهن است این روش تناسب دارد.

قابلیت های سقف های عرشه فولادی

کنترل کردن فشارهای وارده حین اجرا، مقاوم بودن در برابر آتش‌سوزی و زنگ‌زدگی، زیبایی ظاهری، نگهداری، حمل و نصب آسان از قابلیت‌های ممتازی است که در مراحل اجرای سقف عرشه فولادی هم مشاهده می‌گردد.

مشخصات مهم سقف های عرشه فولادی

این مدل سقف به دلیل بار کمتر آن، از تیرچه و بلوک حدود 150 کیلوگرم و از سقف کمپوزیت هم 50 کیلوگرم سبک‌تر شده است. این کاهش یافتن وزن تاثیر خود را در کاهش وزن اسکلت و سبک‌تر شدن سازه آشکار می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

بتن، آرماتور، ورق گالوانیزه موج‌دار، گل میخ، تیر فرعی و فلاشینگ از اجزای اصلی این سقف به شمار می‌آیند که در این بخش و در مراحل اجرای سقف عرشه فولادی شرح می‌دهیم.

نقش ورق عرشه فولادی

اصلی‌ترین جز تشکیل‌دهنده این سقف همین ورق‌های فولادی است. از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی و فشارها، کیفیت دو بخش پوشش فلزی و هسته این مقطع دارای اهمیت ویژه‌ای است.

نقش بتن در سقف عرشه فولادی

از ترکیب آب، سیمان، سنگدانه‌هایی مثل شن یا ماسه و سایر مواد افزودنی بتن به دست می‌آید و این محصول پرکاربرد در صنایع ساختمانی، در نحوه اجرای سقف عرشه فولادی نیز اهمیت دارد و بتن تا عمق دندانه‌های این مقطع فولادی پر می‌شود که سبب استحکام بیشتر است.

نقش گل میخ در اجرای سقف عرشه فولادی

میله‌های پایه‌داری که با جوشکاری به ورق‌ها چسبانده می‌شوند را اصطلاحا گل میخ می‌نامند که نقش آن‌ها متصل کردن عرشه به سایر اجزا و همچنین انتقال نیرو و فشارهای وارده به بتن است.

 

در این تصویر "متصل کردن گل میخ‌ها با جوشکاری" را مشاهده می کنید.

 

نقش میلگرد دراجرای سقف عرشه فولادی

یکی از مشکلات در مراحل اجرای سقف عرشه فولادی، ترک خوردگی به دلیل حرارت بتن و انبساط و انقباض‌های آن است. برای حل این مشکل از میلگرد حرارتی استفاده می‌شود تا با بتن درگیر شده و جلوی تغییر حجم آن گرفته شود؛ از این رو توجه به قیمت میلگرد در اجرای این سقف‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

نقش تیرهای فرعی در سقف عرشه فولادی

یکی از بخش‌های نحوه اجرای سقف عرشه فولادی استفاده از تیرهای فرعی به عنوان شمع‌بندی است تا با تحمل وزن سقف به ویژه بتن از خم شدن ورق‌ها جلوگیری شود.

نقش فلاشینگ در اجرای سقف عرشه فولادی

ورقه‌ای که به آن فلاشینگ یا دوربند می‌گویند برای درزبندی و پوشاندن کامل لبه‌ها نصب می‌شود که به نوبه خود موجب افزایش مقاومت سقف می‌شود.

اجرای سقف عرشه فولادی

اکنون که با قسمت‌های مختلف سقف ورق فولادی آشنا شدید در ادامه به مراحل اجرای سقف عرشه فولادی می‌پردازیم:

مرحله اول: جانمایی ورق های فولادی

چیدن ورقه‌های گالوانیزه شده روی تیرهای نگهدارنده که اسکلت اولیه سقف محسوب می‌شود، مرحله اول است که جابجایی و چیدن آن‌ها توسط افراد و به کمک دستگاه‌های حمل مصالح ساختمانی انجام می‌پذیرد.

مرحله دوم: ثابت کردن محل قرارگیری سقف و تکمیل ساختار سقف با فلاشینگ

برای فیکس کردن و عدم تکان خوردن، ورق‌های فولادی را با تفنگ میخکوب روی تیرهای نگهدارنده زیر آن‌ها تثبیت می‌کنند. با پوشاندن لبه‌های اطراف سقف همانگونه که اشاره شد منجر به ارتقای کیفیت نحوه اجرای سقف عرشه فولادی خواهد شد.

 

در این صفحه "تفنگ میخکوب برای متصل کردن ورق به تیر نگهدارنده" را مشاهده می کنید.

 

مرحله سوم: اتصال ورق های فولادی به بال های تیرهای نگهدارنده

در این مرحله از مراحل اجرای سقف عرشه فولادی بار دیگر متصل کردن ورق‌ها به تیرهای نگهدارنده به کمک جوش دادن گل میخ‌ها صورت می‌گیرد. با این که مناسب‌ترین روش به کارگیری گل میخ برای اتصالات است؛ اما پیچ و جوش نیز برای نحوه اجرای سقف عرشه فولادی کارکرد دارد.

مرحله چهارم: آرماتوربندی سقف عرشه فولادی

در آرماتوربندی میلگردها و مقاطع فولادی دیگر را با بست فلزی به یکدیگر وصل می‌کنند یا مش‌های آماده را به کار می‌برند که این مرحله قبل از بتن‌ریزی ضروری در مراحل اجرای سقف عرشه فولادی است.

در صورت استفاده از میلگرد در بال پایینی مقاومت کششی سقف افزایش خواهد یافت.

 

در این تصویر "آرماتوربندی مقاطع فولادی با بست فلزی" زا مشاهده می کنید.

 

مرحله پنجم: اتصال گل میخ ها به شبکه آرماتور

همزمان با آرماتوربندی یا به محض اتمام آن می‌بایست گل میخ‌ها به شبکه آرماتور متصل شوند تا یکپارچگی و انسجام قطعات مختلف سقف افزایش یابد.

مرحله ششم: بتن ریزی

در مرحله آخر بتن‌ریزی قرار دارد. علاوه بر بتن‌های سبک و معمولی از نوعی دیگر از بتن به نام بتن‌های الیافی می‌توان استفاده کرد که مقاومت برشی و کششی بیشتری دارد.

استانداردهای اجرایی سقف عرشه فولادی

این ورق‌های فولادی به دلیل سبکی اگر در حمل‌شان دقت کافی نداشته باشید آسیب‌پذیر هستند و بایستی از تغییر شکل آنها در اثر ضربه‌های شدید و همچنین زنگ‌زدگی و خوردگی به دلیل پوشش نامناسب در مراحل اجرای سقف عرشه فولادی جلوگیری کرد.

در زمینه جوشکاری نیز باید ذوب گل میخ روی بال تیر نگهدارنده به خوبی انجام شده باشد.

ضمنا با توجه به اندازه دهانه‌ها شمع‌‌بندی و پشت‌بندی لازم را در نحوه اجرای سقف عرشه فولادی به عمل آورید.

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی

فاصله دهانه‌های تیرهای فرعی از آن جهت اهمیت دارد که این تیرها وظیفه انتقال بارها به تیرهای اصلی و ستون‌ها را بر عهده دارند و در سقف‌ها این فاصله با توجه به استانداردهای جهانی بین 180 سانتی‌متر تا 250 سانتی‌متر است.

 

در این تصویر "فاصله تیرهای فرعی اندازه دهانه‌ سقف را مشخص می‌کند" زا مشاهده می کنید.

 

کاربردهای سقف عرشه فولادی

همانطور که از اسم آن مشخص است بیشترین کاربرد این مقطع فلزی در ساخت سقف سازه‌ها است اما در طبقات میانی به عنوان کف برای واحد بالا و همزمان به عنوان سقف برای واحد پایین آپارتمان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

مزایای عرشه فولادی

سرعت اجرای این نوع سقف‌ها به مراتب بیشتر است که باعث کاهش زمان مراحل اجرای سقف عرشه فولادی می‌شود. همچنین باعث می‌شود که میلگرد و بتن کمتری مصرف شود. به دلیل اینکه اکثر فرآیندهای آن صنعتی است میزان خطاها کاسته شده است.

قیمت پیاده سازی سقف عرشه فولادی

با توجه به نوسانات بیش از حد قیمت تصمیم گرفتیم به جای محاسبه قیمت، عملیات های مورد نیاز را اشاره کنیم تا خودتان بتوانید با جمع کردن قیمت عرشه فولادی، از قیمت و نحوه اجرای سقف عرشه فولادی مطلع شوید.

در خصوص هزینه حمل و نقل، حمل ورق‌ها به محل پروژه و حمل آن‌ها به طبقات و در خصوص وسایل مورد استفاده نیز ادوات مثل میخ چاشنی، گل میخ، فلاشینگ و موتور برق برای نصب به چشم می‌خورد.

در رابطه به هزینه خدمات هم می‌توان فرم دهی ورق گالوانیزه، نصب ورق عرشه و گل میخ، آرماتوربندی و بتن‌ریزی را نام برد که این هزینه‌ها را در لیست مراحل اجرای سقف عرشه فولادی داشته باشید.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که گفته شد متوجه شدید که اضافه بر سایر مزایا در نحوه اجرای سقف عرشه فولادی، قیمت عرشه فلزی از سایر سقف‌ها کمتر بوده و هزینه‌های مصرفی را در مراحل اجرای سقف عرشه فولادی کاهش می‌دهد. برای اطلاع بیشتر از قیمت‌ها و مقایسه آنها توصیه می‌کنیم به وب سایت گرفت سر بزنید.

در صورتی که به مقالات راجع به مصالح فولادی مورد استفاده در ساختمان‌سازی علاقه‌مند هستید می‌توانید از سایر مقالات بلاگ گرفت بهره‌مند شوید؛ 

همچنین اگر در زمینه سقف‌های عرشه فولادی فعالیت می‌کنید و یا دانشی در این زمینه دارید می‌توانید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403