پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت
یکشنبه 19 فروردین 1403

برای پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۳ باید پارامترهای مختلفی را مدنظر قرار دهید؛ از میزان تورم و رشد اقتصادی کشور گرفته تا قیمت جهانی آهن‌آلات، همگی بر نرخ روزانه آن تاثیر می‌گذارند. بدیهی است، زمانی که تورم به سمت افزایشی و رشد اقتصادی در محور کاهشی قرار می‌گیرد، نباید انتظار پویایی در بازار آهن‌آلات را داشت. علاوه بر موارد ذکرشده چندین عامل بنیادی دیگر نیز بر بهای آهن سال ۱۴۰۳ اثر خواهند گذاشت که در ادامه قصد بررسی آن‌ها را داریم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت آهن در سال جاری با ما همراه باشید.

اهمیت پیش بینی قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۳ برای مهندسان، صنعتگران و فعالین حوزه اقتصادی اهمیت زیادی دارد. این افراد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مقاطع فولادی سروکار دارند و همواره به دنبال راهکارهایی جهت پیش بینی قیمت آهن‌آلات هستند. درواقع، با یک پیش بینی اصولی می‌توان متوجه زمان مناسب خریدوفروش محصولات فولادی شد و تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرد. بنابراین، با تخمین صحیح قیمت مقاطع فولادی می‌توان فرصت طلایی برای انجام معاملات به دست آورد و به نوعی موفقیت پروژه خود را تضمین کرد.

نگاهی به عوامل موثر در تعیین قیمت آهن و راهکارهای احتمالی برای سال آینده

رفتار بازار آهن و قیمت محصولات آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. رشد پیوسته قیمت‌ها که به تورم معروف است، به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر قیمت آهن شناخته می‌شود. برخی از کشورهای در حال توسعه مانند ایران با این مشکل تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به سبب آن، بسیاری از محصولات تولیدی همچون آهن‌آلات دچار نوسان قیمت شده‌اند. با این وجود، بیش از ۶۰ درصد تولید فولاد به نام کشورهای در حال توسعه ثبت شده است. کشورهای پیشرفته نیز تولید فولاد خود را به تولیدکنندگان مناطق در حال توسعه سپرده‌اند.

 

قیمت انواع مقاطع فولادی در سال 1403 متاثر از عوامل مختلفی خواهد بود
قیمت انواع مقاطع فولادی در سال 1403 متاثر از عوامل مختلفی خواهد بود

 

از سایر فاکتورهای تاثیرگذار بر ارزش آهن می‌توان به نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، هزینه حمل‌ونقل، حجم واردات و صادرات، تغییرات آب و هوایی و محدودیت در مصرف انرژی اشاره کرد. این موارد بنا بر سیاست‌های دولت تا حد زیادی قابل کنترل و مدیریت هستند؛ بنابراین، از سیاست‌های دولت می‌توان به عنوان مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت آهن یاد کرد. برای نمونه اتخاذ کوچک‌ترین تصمیم در بخش واردات و صادرات آهن‌آلات می‌تواند جهش قیمتی قابل‌توجهی را بر آن‌ها تحمیل کند. بر همین اساس، دولت با تدوین برنامه‌ریزی توسعه‌ای کارآمد توسط متخصصان این حوزه می‌تواند در سال آینده به کنترل همه‌جانبه بازار مصرف بپردازد.

تاثیر عوامل داخلی و خارجی موثر بر قیمت آهن در سال جاری

تاثیر عوامل داخلی و خارجی بر قیمت آهن کاملا مشهود است. از عوامل داخلی می‌توان به سیاست‌های کشور در حوزه واردات و صادرات محصولات اشاره کرد. گاهی اوقات محدودیت‌هایی بر این حوزه اعمال می‌شود و قیمت آهن‌آلات را تغییر می‌دهد. از مهم‌ترین عوامل خارجی نیز می‌توان از وقوع جنگ و تنش در منطقه یاد کرد. در سال جاری، تنش میان فلسطین و اسرائیل و از سوی دیگر، ادامه جنگ روسیه و اوکراین بر بازارهای مهم جهانی مانند نفت و آهن سایه افکند. بنابراین، آغاز جنگ میان کشورها، نه تنها به خود آن‌ها آسیب می‌زند، بلکه اقتصاد کشورهای دیگر را نیز تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت آهن آلات

بسیاری از امکانات و تجهیزات مورد نیاز صنعتی وارد می‌شود و ارز قابل‌توجهی برای خریداری آن‌ها در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد. همچنین زمانی که یکی از قطعات خراب می‌شود، کارخانه‌های فولادی تا موقع وارد کردن آن ضرر زیادی می‌کنند. علاوه بر این، برخی از متریال مورد نیاز ساخت آهن‌آلات نیز از کشورهای دیگر با پرداخت دلار تهیه می‌شوند؛ از‌این‌رو، قیمت آهن به نرخ دلار بستگی دارد. به همین جهت، با افزایش قیمت دلار، شاهد رشد نرخ آهن‌آلات در بازار عرضه کشور هستیم. به‌طورکلی، دلار یکی از ارزهای به شدت تاثیرگذار بر صنعت آهن کشور است.

پیش بینی قیمت آهن در بازار جهانی: چالش‌ها و راهکارها

برای پیش بینی قیمت آهن در بازار جهانی باید به چالش‌ها و راهکارهای کشورهایی مانند چین و آمریکا توجه کرد. در حال حاضر، ساخت‌وساز در چین دچار رکود شده است و تقاضا برای خرید آهن‌آلات وضع مناسبی ندارد و نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ این وضعیت به نوسان نرخ آهن‌آلات مخصوصا میلگرد منجر شد. کارشناسان نیز بر این باورند که روند کاهش تقاضا آهن و مصرف جهانی فولاد ادامه‌دار خواهد بود. البته برخی عوامل همچون کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ به خواست بانک‌های مرکزی بزرگ از جمله فدرال رزرو باعث مثبت شدن چشم‌انداز بازار جهانی آهن شده است. این عوامل منفی و مثبت حاصل از سیاست‌های کشورهای پیشرفته موجبات تغییرات پیوسته بهای محصولات فولادی را فراهم کرده است.

چشم انداز و پیش بینی تغییرات قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۳

برای رسیدن به یک چشم‌انداز مناسب درخصوص قیمت آهن‌آلات در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر پارامترهای تاثیرگذار به تحلیل تکنیکال نیز توجه داشت. البته تحلیل تکنیکال معمولا در بازار بورس مورد استفاده کارشناسان و تحلیل‌گران قرار می‌گیرد اما با بهره‌گیری از آن می‌توان به پیش‌بینی برخی از محصولات ارزشمند بازار مانند آهن‌آلات پرداخت. در این تحلیل، قیمت محصول در چندین بازه زمانی بررسی می‌شود و پیش بینی با توجه به مسیر قیمتی آهن‌آلات انجام می‌گیرد. طبق همین تحلیل و با توجه به اطلاعات کسب‌شده تا به امروز، روند قیمت آهن در سال ۱۴۰۳ پرنوسان خواهد بود و قیمت‌های متفاوتی را ثبت خواهد کرد. در قسمت زیر، لیستی از پیش بینی محصولات فولادی پرمصرف در سال ۱۴۰۳ آورده شده است:

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۳

تیرآهن یکی از محصولات فولادی پرتقاضا در بازار آهن است ولی با این وجود، عرضه چندان زیادی ندارد؛ به همین علت، در بیشتر اوقات در محور صعودی قیمت قرار می‌گیرد. این قیمت افزایشی هر چند وقت یک‌بار به صورت دستوری کنترل می‌شود؛ اما بعد از مدتی، مجدد رشد قیمت پیدا می‌کند. این محصول فولادی در اواخر سال ۱۴۰۲ به ازای هر کیلو بیش از ۳۰ هزار تومان معامله شد و بهای هر شاخه آن از ۵ میلیون تومان فراتر رفت. دورنمای قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۳ نیز افزایشی پیش بینی می‌شود. همچنین، این افزایش بی‌رویه نرخ تیرآهن باعث رکود سنگین در بازارهای وابسته مانند مسکن خواهد شد.

 

تغییرات قیمت تیرآهن در سال 1402
تغییرات قیمت تیرآهن در سال 1402

 

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

میلگرد جزو مقاطع فولادی پرنوسان بازار است و همواره رشد و ریزش‌های قیمتی زیادی را در طول سال ثبت می‌کند. بهای این محصول فولادی در اواخر سال ۱۴۰۲ کاملا صعودی بود و در محدوده ۲۷ الی ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد. دورنمای قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ نیز افزایشی همراه با رکود برآورد می‌شود؛ افزایش افسارگسیخته قیمت دلار یکی از دلایل این پیش بینی است. البته احتمال کنترل دستوری میلگرد در برهه‌های زمانی مختلف وجود دارد که در چنین شرایطی، شاهد جهش شدید بهای آن خواهید بود. با توجه به ادله ذکرشده بازار میلگرد ایران در سال پیشرو در رکود به سر خواهد برد.

 

تغییرات قیمت میلگرد در سال 1402
تغییرات قیمت میلگرد در سال 1402

 

پیش بینی قیمت ورق فولادی در سال 1403

اظهارنظرهای مختلفی درباره قیمت ورق فولادی در سال 1403 بیان شده است. متخصصان با توجه به عوامل سیاسی حاکم بر داخل و خارج از کشور و در کل، وضعیت اقتصاد کلان پیش بینی کرده‌اند که قیمت ورق فولادی تا حد زیادی صعودی می‌شود. افزایش قیمت سنگ آهن به عنوان ماده پایه‌ای تولید ورق‌های فولادی از یک سو و میزان بودجه اختصاص‌یافته از سوی دیگر سبب چنین پیش بینی شده است. علاوه بر این، نرخ دلار در مدار صعودی قرار گرفته و میزان عرضه و تقاضای محصولات نیز شرایط مطلوبی ندارد.

ورق‌های سیاه با وجود اینکه پرمصرف هستند؛ اما گاهی اوقات به صورت محدود عرضه می‌شوند که این امر، قیمت آن‌ها را افزایش می‌دهد. چنین اتفاقی در اواخر سال ۱۴۰۲ افتاد و محصول در اواخر بهمن سال قبل به صورت محدود عرضه شد. در صورت تداوم محدودیت در عرضه قطعا قیمت ورق در سال ۱۴۰۳ افزایشی خواهد بود. البته با توجه به شرایط اقتصادی موجود، کاهش قیمت ورق‌های فولادی به دور از انتظار خواهد بود. به عبارتی، افزایش ملایم قیمت انواع ورق فولادی در سال جاری محتمل است.

 

تغییرات قیمت ورق در سال 1402
تغییرات قیمت ورق در سال 1402

 

پیش بینی قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۳

نرخ قوطی آهن، با توجه به عوامل متعددی مانند ابعاد، کیفیت و شرکت سازنده و همچنین ارزش دلار و قیمت جهانی پروفیل تعیین می‌شود. پروفیل فولادی در سال گذشته با افت‌وخیزهای زیادی مواجه شد و نمودار قیمت آن مدام تغییر ‌کرد. این نوسان، مخصوص کارخانه خاصی نبود و قیمت پروفیل تمام کارخانه‌ها دستخوش تغییرات زیادی شد. این روند بی‌ثبات سال قبل همچنان پابرجاست و محصولات به صورت روزانه جهش قیمت پیدا می‌کنند. ضمن اینکه احتمال افزایش قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۳ بیشتر از کاهش آن است. چنانچه شرایط اقتصادی موجود تغییر نکند، قطعا دورنمای مناسبی را نمی‌توان برای بازار پروفیل کشور پیش بینی کرد.

تجربه فعالان این بازار نشان می‌دهد که تقاضای محصولات فولادی در فصل‌های بهار و تابستان بیشتر از فصل‌های سرد است و این امر به دلیل افزایش ساخت‌وساز در فصل‌ها گرم سال است. با توجه به اهمیت و کاربرد بالای پروفیل در صنعت ساختمان‌سازی، این محصول فولادی نیز در نیمه اول سال با افزایش قیمت همراه خواهد بود. هر چقدر بتوان تحلیل تکنیکال را با کمترین خطا انجام داد و از لحاظ تحلیل بنیادی از ابعاد مختلف بازار آهن آلات مطلع شد، پیش‌بینی نهایی به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود ولی نباید فراموش کرد که احتمال دارد که عواملی به دور از انتظار روند قیمت را دستخوش تغییر کنند و لازم است حد ضرر برای خروج و فروش را از قبل تعیین کرد.
 

تغییرات قیمت پروفیل در سال 1402
تغییرات قیمت پروفیل در سال 1402

 

راهنمای کاربردی برای مدیریت ریسک قیمت در صنعت آهن‌آلات

مدیریت ریسک قیمت در صنعت آهن‌آلات بسیار مهم و حیاتی است و باید جدی گرفته شود. برای مدیریت ریسک می‌بایست به مواردی همچون پروسه شناسایی، تحلیل و کنترل تهدیدها و فرصت‌های موجود و سپس، بکارگیری آن‌ها جهت رشد و بهتر شدن اوضاع فعلی توجه داشت. البته مدیریت ریسک قیمت در برخی مواقع انجام‌شدنی نیست و تنها به تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور بستگی دارد. اما گاهی اوقات با اتخاذ تصمیم‌هایی مانند تغییر سود تولید می‌توان به کنترل ریسک قیمت پرداخت. درواقع، با کسب اطلاعات مختلف درباره بازار می‌توان ریسک قیمت را تا حد زیادی کنترل کرد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

مطالب مرتبط