کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین کارخانه‌های تولید کننده محصولات فولادی کشور است که به‌عنوان مادر صنعت فولاد ایران شناخته می‌شود. این برند با نام اختصاری «ESCO»، که بر روی محصولات حک‌شده ، برای بسیاری از خریداران ایرانی و بین‌المللی آشنا است. کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1346 تأسیس شد و سپس در سال 1350 به بهره‌برداری رسید. 

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“کارخانه ذوب آهن اصفهان به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولید کننده مقاطع فولادی در کشور بوده که ظرفیت تولید 3 میلیون و 600 هزار تن در سال را دارد. این مجتمع با استفاده از به‌روزترین تجهیزات توانسته تا تنوع بالایی در سبد خرید قرار دهد و بخش عظیمی از نیاز داخل و خارج از کشور را تامین کند. بی‌شک مجتمع ذوب آهن اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در ایران به‌شمار می‌رود.”

معرفی کارخانه ذوب آهن

در 23 دی ماه سال 1344 طبق موافقت‌نامه‌ای میان ایران و شوروی، این مجموعه در زمینی به مساحت 200 کیلومتر مربع در جنوب غربی اصفهان و شمال شهرستان لنجان، در منطقه‌ای معروف به دشت طبس احداث گردید. سپس در سال 1350 تولید چدن به بهره برداری رسید و پس از یک سال بخش فولادسازی و مهندسی نورد راه‌اندازی شد.

 نکته حائز اهمیت این امر است که پیش از راه‌اندازی این شرکت تمامی مقاطع ساختمانی از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شد و این کارخانه اولین تولید‌کننده مقاطع ساختمانی در کشور است. هم‌اکنون نیز به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده مقاطع فولادی از لحاظ تنوع بوده است و میلگردها و محصولات دیگر آن به‌عنوان یکی از با‌کیفیت‌ترین مقاطع فولادی در داخل کشور به حساب می‌آید.

جالب توجه است که در پروژه‌های بزرگی همانند برج میلاد، مترو، نیروگاه هسته‌ای بوشهر و عسلویه، پل صدر تهران و... همگی از محصولات این کارخانه بزرگ استفاده گردیده است.

 

خط تولید تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان
خط تولید تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

خطوط تولید و ظرفیت تولید

در ابتدا، ظرفیت این کارخانه تنها 550 هزار تن بود اما در سال 1351 این ظرفیت به 1 میلیون و 900 هزار تن در سال رسید. اما امروزه ظرفیت تولید آن به 3 میلیون و 600 هزار تن مقاطع فولادی و فولاد خام با بهترین کیفیت و مرغوبیت بسیار بالا طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی رسیده است.

خطوط تولیدی این مجموعه نیز به شرح زیر است:

  • آگلومراسیون: با هدف تولید آلگومره، آهک پخته، آهن‌اسفنجی و...
  • تولیدات کک و مواد شیمیایی: با هدف تولید کک برای کوره بلندها
  • کوره بلند: با هدف تولید چدن مذاب
  • فولاد‌سازی: با هدف تبدیل چدن مذاب به شمش فولادی
  • نورد: با هدف تولید انواع میلگرد، تیرآهن، تسمه، ناودانی و...

محصولات تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان

ظرفیت تولید بالا و کیفیت عالی محصولات فولادی کارخانه ذوب آهن، آن را به یکی از صادرکنندگان اصلی فولاد تبدیل کرده است. تمامی محصولات این کارخانه مطابق با استانداردهای جهانی و منطقه‌ای تولید می‌شوند و ازنظر کیفیت، با بسیاری از نمونه‌های خارجی قابل‌رقابت هستند. کارخانه ذوب آهن اصفهان از تنوع محصول بالایی برخوردار است؛ بااین‌حال، پرفروش‌ترین و کلیدی‌ترین محصولات ذوب آهن اصفهان شامل موارد زیر هستند:

  • میلگرد ذوب آهن اصفهان

میلگردهای کارخانه ذوب آهن به دو دسته میلگرد ساختمانی و میلگرد صنعتی تقسیم می‌شوند. میلگردهای ساختمانی شامل تمام گریدهای A1، A2، A3 و A4 هستند که طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌شوند. میلگردهای ذوب آهن ازنظر آج به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. میلگردهای آجدار ذوب آهن در انواع آج 340 مارپیچ (با علامت اختصاری L)، آج 350 مارپیچ (با علامت اختصاری J)، آج 400 جناقی (با علامت اختصاری C) و آج 340 جناقی (با علامت اختصاری H) تولید می‌شوند. همچنین میلگردهای آجدار مرکب ذوب آهن با گرید A4 در دو مدل آج 500 و آج 520 به بازار عرضه می‌شوند. 

میلگردهای صنعتی اصفهان با قطر مقطع بالای 14 میلی‌متر و طبق استانداردهای کشورهای آمریکا، ژاپن، روسیه و ایران تولید می‌شوند. ازاین‌رو، قابلیت رقابت با بسیاری از محصولات فولادی خارجی را دارند و همواره نام آن‌ها را می‌توان در لیست محصولات صادراتی مشاهده کرد. میلگردهای صنعتی ذوب آهن در سایزهای 5.5 تا 14 به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌شوند و از تقاضای بالایی برخوردارند. همچنین این محصول در دو نوع شاخه‌ای و کلاف عرضه می‌شود که قیمت میلگرد اصفهان در هر نوع دارای تفاوت‌هایی است.

  • تیرآهن ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان تیرآهن را در سه نوع IPE (بال نیم پهن موازی)، IPB (بال‌پهن موازی یا H) و IPN (بال باریک شیب‌دار) تولید می‌کند. تیرآهن‌های IPE اصفهان در اندازه‌های 120 تا 300 میلی‌متر و تیرآهن H اصفهان در سایزهای 130 تا 300 میلی‌متر تولید می‌شوند. از طرف دیگر، تیرآهن‌های IPN اصفهان تنها در سایزهای 120 و 140 میلی‌متر عرضه می‌شوند. با توجه به استانداردهای تولید این محصولات، وزن آن‌ها نسبت به تیرآهن تمام برندهای ایرانی سنگین‌تر است. ازاین‌رو، معمولا تیرآهن اصفهان گران‌تر از سایر برندهای بازار است.

  • نبشی اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان نبشی‌ها را در انواع بال مساوی سبک و سنگین و در سایزهای 15 الی 44 و در ضخامت 4-10 میلی‌متر تولید و عرضه می‌کند. این محصول طبق استانداردهای جهانی شامل GOST 8510 روسیه، DIN EN 10056-2 اروپا و همچنین استاندارد ملی ISIRI 13968-1 ساخته شده و در فرایند تولید آن از پایین‌ترین تلورانس استفاده می‌شود. بنابراین، انواع نبشی این برند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به 30 کشور دنیا صادر می‌شود. نبشی‌های سایز 4-7 بالاترین تقاضا را در میان تمام سایزها دارند و معمولاً با نرخ بالاتری به بازار عرضه می‌شوند. نرخ این محصول در سایزهای 80، 90 و 100 میلی‌متر متفاوت بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

ترکیبات شیمیایی نبشی های تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان
ترکیبات شیمیایی نبشی های تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

  • ناودانی اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان ناودانی را در سایزهای مختلف تولید می‌کند و برای هر سایز، 4 وزن متفاوت شامل سنگین، متوسط، سبک و فوق سبک را در نظر می‌گیرد. پرکاربردترین و پرفروش‌ترین سایزهای ناوانی اصفهان شامل ناودانی 12، 14 و 16 هستند که در ساختمان‌سازی و برای نمای ساختمان، خرپا، ساخت ستون و چهارچوب و... مورداستفاده قرار می‌گیرند. ازاین‌رو، نوسانات و روند تغییر قیمت آن‌ها برای شمار بالایی از افراد اهمیت دارد. نوسانات قیمت ناودانی این برند در بورس کالا تعیین می‌گردد و در صفحه مربوطه در سایت گرفت قابل مشاهده است.

از محصولات تولیدی دیگر این شرکت می‌توان به ریل‌های U33 و UIC60، شمش‌های ساختمانی، آرک معدن و... اشاره کرد.

 

کارخانه ذوب آهن اصفهان
کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

آدرس، شماره تماس و دیگر اطلاعات کارخانه ذوب آهن

راه های ارتباطی و آدرس این کارخانه معتبر به شرح زیر است:

نشانی: اصفهان، انتهای اتوبان ذوب آهن، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان

شماره تماس: 52573696-031 و 52574081-031

فکس: 52578822-031

ایمیل: info@esfahansteel.com

... بیشتر